Video

Vaccinarea în România. Campania de comunicare, neatractivă și rigidă: "Imagini seci, fără emoție sau mesaj"

De Bogdan Ocnaru.
Publicat: 30.12.2020, 22:17.
Actualizat: 30.12.2020, 22:26

Vaccinarea anti-Covid a început, dar campania de informare este ca şi inexistentă. În condiţiile în care mulţi oameni încă sunt reticenţi la vaccin, puţinele surse de informare sunt extrem de greu de accesat. Spre exemplu, site-ul vaccinare-covid.gov.ro are informaţii vechi, iar pe pagina de Facebook întrebările oamenilor rămân fără răspuns sau primesc replici cu citate din articole de lege. Specialiştii în comunicare spun că toate acestea vor duce la un eşec al campaniei de vaccinare.

Primul clip de pe canalul de Youtube RoVaccinare. Pe o animaţie, vocea detaliază cum acţionează vaccinul şi ce este virusul SARS-CoV-2. Nici patru mii de vizualizări nu a făcut, în condiţiile în care a fost postat cu trei zile înainte de începutul campaniei de vaccinare, campanie pe care alte state o promovează încă din vară.

Dr. Adrian Streinu-Cercel, fost manager Institutul Matei Balş: Scepticilor nu le spun nimic, că nu stau să-mi bat gura cu ei. Dacă nu au altceva de făcut decât să stea pe Facebook, să nu se întrebe de ce fac Covid.

Doar că o campanie de acest fel ar trebui să se adreseze tocmai scepticilor. Şi ar trebui să conţină date sigure, exemple concrete, şi să fie promovată de oameni cu impact la public, care îi pot convinge şi pe alţii. În plus, trebuia pregătită din timp şi adaptată în funcţie de categoriile cărora li se adresează.

Răzvan Cherecheş, specialist politici de sănătate: Comunicarea cu populaţia a fost deosebit de slabă. Informaţiile oferite au fost într-un format rigid, arhaic, genul de comunicare cum ne-am fi aşteptat să fie înainte de anii '90. Imagini cu militari dând din mana în faţa unui camion, imagini seci, fără emoție sau mesaj.

Vaccinarea în România. Campania de informare, neatractivă

Pe pagina de Facebook a campaniei, fie nu răspunde nimeni întrebărilor din comentarii, fie se citează legi şi regulamente seci, înţelese doar de specialişti. Iar oamenii chiar îşi arată nemulţumirea pentru lipsa de comunicare. Reticenţa faţă de vaccin este ignorată, iar asta se va vedea în gradul de imunizare, spun specialiştii.

Eliza Rogalski, specialist în comunicare: Ar trebui dezvoltate nişte planuri de comunicare, care trebuie înnoite la fiecare 3 săptămâni, pentru că viteza cu care circulă informaţia, face şi să se perimeze foarte repede. Atunci, oamenii devin neinteresaţi repede de subiect.

Dacă la noi vaccinarea a început cu personalul medical, Bulgaria a ales altă metodă pentru a încuraja populaţia. În direct, la televizor, a fost vaccinat episcopul Tikhon, al Bisericii Ortodoxe Bulgare. Germania, Franţa sau Marea Britanie au început campania cu bătrâni şi veterani de război.

Răzvan Cherecheş, specialist politici de sănătate: Nu s-a făcut parteneriat cu instituţiile relevante, cu bisericile Ortodoxe, Catolică, Reformată, culturile neoprotestante, cu influenceri de pe net.

Iar forma în care se transmite informaţia e seacă şi neprietenoasă. Există un canal de Youtube, o pagină de Facebook şi un site, toate gestionate de angajaţi din Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Apărării. Doar că site-ul este greu de citit, are informaţii puţine şi foloseşte excesiv trimiterile către surse externe.

Informaţiile despre vaccin nu sunt nici pe departe suficiente şi, în unele locuri, sunt deja vechi. Deşi în România a început deja vaccinarea, pe site apare că serul Pfizer e încă sub evaluare.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.