Costurile ascunse ale războiului: De ce se scumpesc fără încetare alimentele, electrocasnicele și carburanții
Războaiele lumii ne fac viaţa mai scumpă. Toată marfa care vine din zonele afectate de conflict sau care trebuie să folosească rute ocolitoare din cauza atacurilor au costuri mai mari. De la produsele folosite în agricultură şi până la electrocasnice şi carburanţi, toate sunt mai scumpe.
De Mădălina Chiţac la 16.04.2024, 21:38Din cauza costurilor tot mai mari, fermierii români folosesc tot mai puţine îngrăşăminte pentru culturi.
- Ionuţ Olteanu, fermier: Am avut achiziţii şi cu 6.000 de lei pe tonă. Un îngrăşământ care conţine fosfor şi potasiu. Este mult prea mult faţă de cât obţinem ca şi preţ. Pesticidele în fiecare an se scumpesc cu 2,3,5%. E o problemă majoră.
Cele mai mari cantităţi de produse folosite în agricultură vin de peste graniţă. Iar războaiele scumpesc mărfurile.
- Florin Andrei, analist financiar: Produsele folosite în agricultură, pesticide, îngrăşăminte vin din China, importate. Vor avea preţuri mai mari, ca urmare a costului de transport.
- Mădălina Chiţac, reporter Observator: Pe măsură ce fluxurile comerciale sunt redirecționate de la Marea Roșie către Capul Bunei Speranțe, timpul de livrare a mărfurilor creşte cu cel puțin 14 zile. Scade şi cantitatea de mărfuri care poate fi expediată, iar toate astea ne costă.
- Câți bani am câștiga în plus dacă investim 5.000 de lei în acțiuni la bursă. CALCUL
- Câţi bani dau lunar Marian, soţia şi cei doi copii doar pentru mâncare. Familia are venituri de peste 10.000 de lei
- Una dintre cele mai ieftine legume din pieţe, de trei ori mai scumpă. Un kg a ajuns la 10 lei: "Acum e trufanda"
- Cum vor românii să economisească bani, după ce legumele s-au scumpit. Afacerea lui Laurențiu e la mare căutare:...
În 2023, aproximativ o cincime din comerțul maritim global de containere a trecut prin Canalul Suez
S-au transportat mărfuri precum gaze naturale, petrol, mașini, materii prime, produse manufacturiere și componente industriale către și dinspre Oceanul Indian, Marea Mediterană și Oceanul Atlantic. Până în prima jumătate a lunii februarie 2024, 586 de nave container au fost redirecționate, în timp ce tonajul de containere care traversa canalul a scăzut cu 82%.
- Florin Andrei, analist financiar: Navele comerciale trebuie să ocolească continentul african. Blocajul comercial al tuturor transporturilor navale induce preţuri mai mari pe componenta de electronice. Tot ce înseamnă electronice, electrocasnice care vin din China.
Situaţia fragilă din Orientul Mijlociu se reflectă şi la pompă
- Christian Nasulea, profesor de economie mondială: Piaţa produselor petroliere afectată în mod semnificativ de ce se întâmplă în zona Golfului. De escaladarea ostilităţilor dintre Iran şi Israel. Ne putem aştepta la creşteri suplimentare, la noi creşteri ale preţului şi pentru carburanţi şi pentru alte tipuri de produse. Un alt mod prin care suportăm consecinţele unor războaie pe care nu le-am dorit şi nu am avut de-a face cu ele.
De la începutul conflictului din Ucraina, în urmă cu mai bine de doi ani, scumpirile la produse şi servicii s-au ţinut lanţ.