EXPERIMENT. Cum arată o călătorie cu trenurile CFR pe caniculă, fără aer condiţionat
Într-o astfel de zi caniculară să călătoreşti cu trenul în România, e ca o tortura. În vagoane nu există aer condiţionat, aşa că temperaturile devin insuportabile. Ministrul Transporturilor spune că asta este normalitatea, din moment ce nu s-a cumpărat nicio garnitură nouă de aproape 30 de ani.
De Mădălina Chiţac la 06.07.2023, 19:33Ne urcăm în trenul care pleacă din Gara de Nord la ora 14 şi 9 minute. Cum ajungem în vagon ne loveşte aerul fierbinte.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: A plecat şi trenul. În acest vagon temperatura este extrem de mare. Aerul este irespirabil. Cred că sunt peste 35 de grade Celsius. Călătorii din acest vagon pur şi simplu se coc.
Ce spune Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor
"Foarte cald! Mai avem puţin şi leşinăm. Mai ales în trenul de ieri...L-a anulat pe ăsta de două, ne-a dus la cel de trei, n-aveam aer nici să respirăm!", spune un călător. Astfel de imagini se repetă vara zilnic pe căile ferate române, pe multe rute. În trenul interregio Cluj-Napoca - Bucureşti, mai bine de jumătate din drum, oamenii au stat fără aer condiţionat. "Avem neoane, foarte bine, dar aerul condiţionat nu. Deci suntem în saună, mulţumim CFR-ului! Şi nici măcar perdele sau jaluzele la geam, ne bate soarele în cap! Incredibil! Ne încălzim de la neoane!", spune o pasageră.
- Operatorul feroviar francez, amendat cu 1.000 de euro, după ce un tren a ucis pisica unui pasager
- Accident grav la Podu Iloaiei. Un tren a lovit în plin un camion cu cereale. Șoferul a scăpat ca prin minune
- "Colindam toată Germania în timpul ăsta". Coşmar pentru pasagerii trenului Bucureşti-Budapesta: au ajuns la...
CFR Călători nu a dorit să comenteze situţia. Sindicaliştii şi chiar ministrul Transporturilor recunosc faptul că aceste imagini au devenit o obişnuinţă. "Există instalaţii de aer condiţionat în trenuri, numai că nu fac faţă. Şi sistemele vechi, şi temperaturi ridicate. Şi faptul că nu se investeşte. Sunt condiţii inumane de călătorie", a declarat Rodrigo Maxim, lider de sindicat CFR.
"Ştiu, e anormal să nu existe aceste incidente. De ce? Pentru că...vă dau doar un exemplu. 27 de ani în România nu s-a cumpărat nici o garnitură de tren nouă. Nici măcar una! Anul acesta o să vină prima garnitură", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. 131 de garnituri noi ar trebui să vină, începând din acest an. Până vor ajunge să circule cu ele, călătorii îndură nu doar căldura ci şi mizeria. Pe căile ferate circulă zilnic în jur de 1.200 de trenuri. Sunt insuficiente însă şi vechi. Cele mai multe vagoane au o vechime de 25 de ani, iar pentru locomotive vechimea ajunge şi la 45 de ani.