Antena Meniu Search
x

Video Experiment Observator. Cum arată drumul de la Bucureşti la mare cu o maşină electrică. Marea problemă a şoferilor

Maşina electrică înseamnă mai multă economie şi mai puţină poluare. Dar şi o bătaie de cap când vine vorba de încărcatul bateriei. Sunt prea puţine staţii de încărcare, mult sub media europeană. Un experiment Observator vă arată provocările de pe traseu pentru cei care conduc o maşină electrică.

Florentina Lazăr
de Florentina Lazăr

la 01.04.2023, 20:10

Vezi și

Românii care pleacă la drum lung cu o maşină electrică trebuie să îşi stabilească traseul cu exactitate şi să fie foarte organizaţi. Altfel, riscă să rămână fără baterie. Prima statie de incarcare de pe Autostrada soarelui este la cativa km de Capitala. Am incarcat masina, bateria are un nivel de 87% în acest moment, iar autonomia autovehiculului este de 380 de km. Pornim pe drumul spre mare. Am parcurs mai bine de 100 km pe autostrada A2, iar pe traseu nu am gasit nicio staţie de incarcare pentru maşini electrice, desi sunt 4 benzinării. Autonomia maşinii a scăzut la 245 de km.

Din 2035, în Uniunea Europeană, nu se vor mai vinde maşini noi cu motoare pe benzină sau motorină

"La mare si acolo e o provocare pentru ca hotelierii si pensiunile trebuie sa inteleaga ca le vor veni clienti de acest tip. Nu toti sunt pregatiti pentru asta", a declarat Adrian Mitrea, expert auto. Autonomia este influenţată şi de stilul de condus. După alți 60 km tot nu ne-am putut încarca mașina. Prima stație de încărcare este la o distanta de 40 km, aproape de Constanța. Sunt doar 2 astfel de stații pe toata autostrada Soarelui. De altfel, în România 18 mașini electrice se bat pe o stație de încărcare, in timp ce media europeană e de 7. Sunt 27.596 de maşini electrice si doar 1.509 de statii la nivel national. Acestea sunt amplasate în marile oraşe şi mai puţin pe autostrăzi sau drumuri naţionale. Multe dintre ele sunt nefuncţionale.

În 3 ani, Uniunea europeană ne obligă să avem staţii de încărcare amplasate la fiecare 60 km de-a lungul principalelor autostrazi, iar pana in 2028, ar trebui instalate statii de mare putere pe jumătate din reţeaua principală de drumuri. România este printre cele 12 state care vor primi în total 189 milioane de euro în acest scop. "Infrastructura existenta este suprasolicitata. AFM a finantat pana acum peste 2.000 de astfel de statii. Alte peste 13.000 de statii vin finantate prin PNRR, prin ministerul dezvoltarii", a declarat Barna Tánczos, ministrul Mediului. Doar în primele 2 luni ale anului 2023 au fost înmatriculate peste 5.000 de maşini electrice în România, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Pana la sfârsitul anului o sa avem un model electric in fiecare segment din gama si asteptarea noastra este undeva sa avem aprox 10% din totalul de masini pe care le aducem pe piata sa fie electrice", a declarat Alex Şeremet, reprezentant producător auto. Din 2035, în Uniunea Europeană, nu se vor mai vinde maşini noi cu motoare pe benzină sau motorină.   

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Reuşiţi să ţineţi cel mai aspru şi mai lung post din an, care a început astăzi?

Observator » Exclusiv Observator » Experiment Observator. Cum arată drumul de la Bucureşti la mare cu o maşină electrică. Marea problemă a şoferilor