Lovitură pentru zeci de mii de şoferi din România. De la anul nu vor mai avea parcarea gratuită
Lovitură pentru zeci de mii de şoferi din Bucureşti care au maşini hibrid. De anul viitor, ar putea fi obligaţi să plătească parcare, deşi mulţi au investit în aceste autoturisme pentru astfel de beneficii. Doar electricele îşi mai pot găsi loc gratuit.
De Andreea Milea la 03.11.2022, 19:43Ada are noroc pentru că are două maşini: una electrică şi una hibrid. De anul viitor, cu electrica va parca fără taxe, în timp ce pentru hidid va trebui să plătească şi 10 lei pe oră în centru. "Vom plăti parcarea. Măcar cu una pot avea parcare gratuită. Era de aşteptat şi peste un an bănuiesc că nici cele electrice nu vor mai fi full parcare gratuit", crede Ada, şofer maşină hibrid.
Fără parcare gratuită pentru 30.000 de şoferi
Peste 30.000 de şoferi de maşini hibrid din Bucureşti vot trebui să-şi găsească un loc de parcare contra cost. "Bucureştenii cu maşini hibrid se mai pot bucura de parcare gratuită până la finalul acestui an. Municipalitatea vrea să schimbe regulile de la 1 ianuarie. Astfel că, pentru maşinile hibrid, vignetele verzi îşi vor pierde valabilitatea şi vor mai putea parca gratuit doar cei care au motoare full electric", spune Andreea Milea, reporter Observator. "Pentru cei care au, este un avantaj. După o oră te taxează cu 10 lei", comentează un bucureştean.
Primăria speră ca, prin această măsură, şoferii să cumpere doar maşini electrice. Bucureştenii cred însă că cele hibrid au multe avantaje. "Mai mult hibrid decât electrică. De ce? Nu vreau să depind de un traseu anume. Consumă mai puţin, impozitul mai mic. Sunt multe avantaje", spune un şofer. "Din 2022 au 95% reducere la impozit. Drept urmare, fiecare producător se zbate să adauge un mic motoraş ca să declare maşina hibridă", a declarat Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.
Sectorul din Bucureşti cu cele mai multe maşini hibrid
Tocmai de aceea, în Bucureşti sunt de 8 ori mai multe maşini hibrid decât electrice. Cele mai multe sunt în Sectorul 2 (peste 10.000), urmat de Sectorul 3, cu peste 7.000.
- Sectorul 1 - 6.200 maşini hibrid
- Sectorul 2 - 10.044 maşini hibrid
- Sectorul 3 - 7.108 maşini hibrid
- Sectorul 4 - 2.978 maşini hibrid
- Sectorul 5 - 1.898 maşini hibrid
- Sectorul 6 - 5.195 maşini hibrid
- Total Bucureşti - 33.423 maşini hibrid / 3.831 maşini electrice
Sunt mulţi cei care vor să îşi cumpere maşini electrice, doar că îi opreşte numărul mic de staţii de încărcare. Sunt doar 350 în Bucureşti, cele mai multe construite de firme private. "Aş dori să trec direct la electric, doar că deocamdată infrastructura nu mă încurajează în sensul ăsta", mărturiseşte un şofer.
Cât costă o maşină electrică în România
Preţurile însă au început să scadă la maşinile electrice. "Cea mai ieftină maşină electrică poate fi cumpărată după Rabla Plus cu aproximativ 12.000 de euro. O maşină hibrid nu poate fi cumpărată nouă sub 12.000 de euro. Practic, poţi să cumperi o maşină electrică astăzi, mai ieftină decât una hibrid", a explicat Ciprian Cherciu, specialist electromobilitate.
Edilii de sector vor să meargă mai departe cu privilegiile pentru maşinile full electric. "Vrem să includem în regulamentul de parcări şi pentru maşinile electrice la parcările de reşedinţă să obţină prioritate pentru locul de parcare", a adăugat Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.
Şi în alte oraşe mari, precum Timişoara, Constanţa şi Iaşi sunt scutite de la plata parcării doar maşinile electrice.