Preţul unei porţii de mici la Obor, după scumpirea alimentelor. Un produs fast-food celebru costă acum cu 150% mai mult
Mâncăruri după care românii se dau în vânt se scumpesc de la zi la zi. Micul, hamburgerul şi hot dog-ul ne costă acum mai mult. Aşa se face că celebrii mititei de la Obor au ajuns 4 lei bucata, iar crenvurstii vânduţi de un popular restaurant suedez au pornit de la 1 leu şi au ajuns la doi lei şi jumătate.
De Mădălina Chiţac la 08.04.2022, 13:04Să mănânci la Piaţa Obor din Capitală nu mai e aşa de ieftin. O porţie cu patru mici, două chifle şi un pahar de bere costă acum 23 de lei. "Preţurile au crescut. Carnea, cel puţin 50%. Cel puţin. Majoritatea cărbunilor vin din Ucraina. S-au dublat preţurile la cărbuni. Cărbunele dublat, carburantul dublat, energia dublată, carnea dublată", arată Adrian Rebenciuc, manager terasa Obor.
Aşa că proprietarul magazinului spune că în curând micii ar putea ajunge 5 lei bucata. "Ar trebui să mai punem un leu la el. Cu toate că ar trebui şi mai mult. Dar încerci să-l laşi să fie la un nivel de piaţă. Aici orice leu se simte. Dacă pui un leu, oamenii îl simt şi strâmbă din nas", explică Adrian Rebenciuc. "Cred că se cumpără oricum. Dacă ai poftă să mănânci un mic, cumperi şi la acest preţ", este de părere un trecător.
Şi celebrul hotdog de la IKEA s-a scumpit
Celebrul hotdog de la IKEA, considerat cel mai ieftin produs al restaurantului suedez, s-a scumpit cu 150%. Timp de 11 ani a costat 1 leu, înainte de pandemie a ajuns la 1,5 lei, iar acum costă 2,5 lei. "Nu mi se pare foarte corect, în funcţie de ce salarii sunt", se plânge un român.
"Având în vedere că aceeaşi cantitate de bani se referă la o cantitate mult mai redusă de produse, provoacă scumpirile pe care le simţim. Venim după doi ani în care s-au aruncat foarte mulţi bani în piaţă şi s-au susţinut foarte multe locuri de muncă, foarte multe activităţi fără ca ele să fie la randamentul normal sau fără ca ele să producă deloc. Acest lucru a pus foarte mare presiune pe tendinţele inflaţioniste", susţine Adrian Măniuţiu, economist.
Preţul unui hamburger, folosit ca reper de economişti
Şi hamburgerii au preţuri mai mari de la un an la altul. Din 2015 şi până în prezent, preţul unui Big Mac a crescut cu peste 26%. Indicatorul acestui hamburger este folosit de unii analişti pentru a calcula puterea de cumpărare a oamenilor din diverse ţări.
"Sunt referinţe foarte interesante care permit aceste comparaţii. Şi atunci evident că, în momentul în care avem un lanţ de fast-food răspândit peste tot în lume, poate fi folosit ca echivalent al unui număr de hamburgeri care să ne dea un anumit venit", spune Adrian Măniuţiu.
De un salariu minim în România se pot cumpăra 138 de hamburgeri. Asta în timp ce, în Germania, locuitorii pot cumpăra, tot de salariul minim, 331 de hamburgeri. "Nu mai poţi să mănânci de 10 lei - 20 de lei în România. Greu", oftează un om. "Le-au crescut foarte mult (n.r. preţurile) şi pentru mâncare de aşa proastă calitate să fie mai mult, mi se pare aiurea. Sunt competitori care oferă o mâncare mai bună, mai ieftină", crede un altul.
Alimente mai scumpe cu 10% într-un an
În ultimul an, alimentele s-au scumpit, în medie, cu 10%. Iar economiştii spun că e doar începutul. Vom resimţi adevărata presiune asupra preţurilor abia în toamnă.