Victorie pentru Trump. BlackRock, o superputere financiară mondială, cumpără două porturi importante la Canalul Panama
BlackRock, o superputere financiară mondială, și un grup de investitori, inclusiv Global Infrastructure Partners și Terminal Investment, vor cumpăra 90% din compania CK Hutchison care administrează două porturi importante la Canalul Panama: Balboa și Cristóbal. Tranzacția, care include și 80% din filialele portuare ale CK Hutchison din 23 de țări, valorează 14,21 miliarde de dolari, potrivit Financial Times şi The Guardian.

Tranzacția vine în contextul presiunilor președintelui american Donald Trump, care a acuzat în repetate rânduri influența Chinei, declarând luna trecută că „vom lua înapoi Canalul Panama”. Liderul de la Casa Albă a susținut frecvent că „China controlează Canalul Panama”, făcând aluzie la concesiunile portuare din zonă.
Cu toate acestea, CK Hutchison Holdings a insistat că vânzarea nu are legătură cu aceste declarații politice. „Aș dori să subliniez că tranzacția este pur comercială și nu are nicio legătură cu recentele afirmații politice despre porturile din Panama”, a declarat Frank Sixt, co-director general al companiei.
CK Hutchison administrează porturile Balboa și Cristóbal de peste două decenii, iar alte terminale din canal sunt operate de companii din SUA, Taiwan și Singapore. Compania a precizat, de asemenea, că vânzarea nu include nicio participație în Hutchison Port Holdings Trust, care operează porturi în Hong Kong, Shenzhen și alte zone din sudul Chinei. Consorțiul de investitori și CK Hutchison au convenit asupra unei perioade exclusive de negocieri de 145 de zile pentru finalizarea acordului, scrie The Guardian.
Afacerea va oferi consorțiului BlackRock control asupra a 43 de porturi din 23 de țări, inclusiv porturile Balboa și Cristobal din Panama, precum și alte porturi din Mexic, Olanda, Egipt, Australia, Pakistan și alte regiuni.
- Președintele din Panama nu vrea să cedeze Canalul Panama și respinge acuzațiile lui Trump
- Cum explică Trump cele 3 decizii care au pus pe jar planeta: "Avem nevoie de ele pentru siguranța economică"
- Donald Trump a publicat o hartă cu Canada făcând parte din Statele Unite
- Trump nu exclude folosirea forţei pentru a obţine controlul Groenlandei și a canalului Panama
- Victorie pentru Trump. BlackRock, o superputere financiară mondială, cumpără două porturi importante la Canalul...
Presiuni din partea lui Trump
Aproximativ 70% din traficul maritim care traversează Canalul Panama are ca destinație sau punct de plecare porturile din Statele Unite. SUA au construit canalul la începutul anilor 1900 pentru a facilita tranzitul navelor comerciale și militare între coastele sale. Washingtonul a renunțat la controlul asupra căii navigabile în favoarea Panama pe 31 decembrie 1999, în baza unui tratat semnat în 1977 de președintele Jimmy Carter. Trump a susținut că Carter „în mod nechibzuit” a cedat canalul, scrie AP.
Trump și susținătorii săi au criticat, de asemenea, taxele percepute navelor pentru utilizarea canalului și au afirmat că China operează canalul – o afirmație infirmată de guvernul panamez. În ianuarie, senatorul american Ted Cruz, președintele republican al Comitetului pentru Comerț, Știință și Transporturi al Senatului, și-a exprimat îngrijorarea că China ar putea exploata sau bloca accesul prin canal și că porturile „oferă Chinei posturi de observație strategice” pentru a lua măsuri. „Această situație prezintă riscuri acute pentru securitatea națională a SUA”, a declarat Cruz.
Secretarul de stat american Marco Rubio a vizitat Panama la începutul lunii februarie și i-a transmis președintelui José Raúl Mulino că Panama trebuie să reducă influența Chinei asupra canalului sau riscă represalii din partea Statelor Unite. Mulino a respins ideea că Beijingul are vreun control asupra operațiunilor canalului.
După vizita lui Rubio, Panama s-a retras din Inițiativa „Belt and Road” a Chinei, ceea ce a atras critici din partea Beijingului. „Belt and Road” este strategia globală de dezvoltare a Beijingului, care presupune construirea de drumuri, porturi și căi ferate pentru deschiderea unor piețe noi.
În timp ce atenția era concentrată asupra amenințării lui Trump de a recâștiga controlul canalului, administrația sa și-a îndreptat atenția către Hutchison Ports, consorțiul din Hong Kong care administrează porturile cheie de la capetele canalului.
Hutchison Ports primise recent o prelungire de 25 de ani, fără licitație, pentru a administra porturile, însă un audit al acestei decizii era deja în desfășurare. Observatorii credeau că auditul era un pas preliminar către o posibilă nouă ofertă contractuală, însă în ultimele săptămâni circulau zvonuri conform cărora o firmă americană apropiată de Casa Albă era pregătită să preia controlul.
Frank Sixt, co-director executiv al CK Hutchison, a declarat într-un comunicat că tranzacția a fost „rezultatul unui proces rapid, discret, dar competitiv, în care au fost primite numeroase oferte și expresii de interes”. „Aș dori să subliniez că această tranzacție este pur comercială și nu are nicio legătură cu recentele relatări politice despre porturile din Panama”, a spus Sixt.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰