De ce scad profiturile în HoReCa, deși afacerile par să crească
Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, analizează evoluția sectorului HoReCa şi explică impactul pe care schimbările din acest domeniu îl au asupra economiei.
Am văzut deja în prima emisiune câteva tendințe, acum le voi explica din alte perspective, ca să vedem și cifrele absolute. Creșterea aceasta cu 8,2% la HoReCa este cea mai mică din ultimul deceniu, exceptând pandemia, desigur, care a avut o scădere fantastică de forță majoră.
Inflația a fost 5,6%, de aceea, în condițiile în care salariul a crescut cu 11%. Practic, cifra de afaceri ajustată cu inflația în HoReCa a fost de numai 2,6%, este la jumătate față de creșterea venitului disponibil. Ce înseamnă mai pe românește? Lumea e mai precaută și asta face ca veniturile din HoReCa să crească mai lent.
Sectoarele cu creşteri mai accelerate
Sunt sectoare cu creșteri mai accelerate, cum sunt organizare de evenimente sau cazare pe termen scurt, ori restaurante care au avansuri de peste media sectorului cu 8%, dar sunt și scăderi la agenții turistice minus 19%, mai ales cele specializate sau focusate pe turism local domestic.
Avem un profit absolut. Noi am zis că a scăzut la 8% față de 16% acum 3 ani, dar în valoare absolută, în HoReCa s-au făcut 4,2 miliard de profit anul trecut față de 6,3 în 2022. Deci, în sumă absolută, scade cam cu o treime și de menționat că restaurantele ajung la un profit de numai 7%, asta e cel mai scăzut din ultimul deceniu și sunt sectoare unde profitul e de două sau de trei ori mai mic decât în urmă cu 2-3 ani, cum sunt barurile unde profitul scade de trei ori. Acum, sincer, e o problemă și de întrebare dacă se fiscalizează corect și complet, pentru că m-am uitat pe cifre și crește riscul de nefiscalizare în HoReCa.
Este important să vedem aportul în PIB și cât de mult contribuie acest sector la economie. Avem aceste date, aportul HoReCa scade la 5,9% în condițiile în care, în urmă cu anul precedent, în 2023, era 6,1%.
Practic, avem o situație de creștere în continuare, dar temperare și sub nivelul potențial al economiei, al venitului disponibil, ca atare, aportul HoReCa scade marginal. 5,9% este format din 3,8% aport direct, 1,5% din angajați care au salariu și care se duc în consum, în credit, în valoare adăugată în economie și prin achiziție de la furnizori, aportul este de 0,6%.
De ce scade profitul dacă cifra de afaceri creşte
Uitați-vă la aceste județe marcate cu fundal roșu. Avem cifra de afaceri în 2024, avem față de 2023 creșterea cifrei de afaceri și profitabilitatea. Voi observați că toate aceste sectoare, poate exceptând Timiș, care e 1%, dar toate aceste sectoare au avut creșteri de cifră de afaceri destul de consistentă, dar profitabilitatea a scăzut dramatic.
Și acum stau și mă gândesc dacă le cresc veniturile companiilor din HoReCa în aceste sectoare, să luăm un exemplu la creșterea cea mai mare, Iași-Sibiu, plus 9%, dar profitul scade de la 11% la 6%. Deci este o prăbușire la jumătate și asta mă pune pe gânduri. Prahova, Mureș, uitați-vă la fel, o prăbușire la jumătate a profitului.
Deci dacă cifra de afaceri crește, dar profitul scade semnificativ, totuși e un ritm care mă face să cred că există companii care în acest context al scăderii puterii de cumpărare, al faptului că consumatorul este mai atent, mai conservator, mai precaut, este fie o orientare pe scăderea calității serviciilor, fie o orientare pe nefiscalizare. Ori la achiziții se pun cheltuieli care nu au legătură cu businessul, ori nu se emite bon.
Aţi mai auzit, la unele restaurante, "nu ne merge POS-ul". Despre asta e vorba. Și e păcat că nu se fiscalizează și, practic, asta ne afectează pe noi toți. Așa că cred că responsabilitatea este cuvântul de ordine și ANAF să-și facă treaba.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰