Elementul unui plan de afaceri care poate convinge sau descuraja un investitor
Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, a vorbit astăzi în cadrul rubricii IQ Financiar despre importanţa unui sumar eficient al planului de afaceri. Un sumar eficient sintetizează într-o singură pagină esența afacerii, avantaje competitive și elemente-cheie, oferind o viziune clară asupra viitorului și impactului în industrie.
Am văzut multe planuri de afaceri cu sumar prost făcut, adică luau copy-paste din planul de afaceri şi nu surprindeau ideile esenţiale sau sumarul era foarte lung, cu foarte multe pagini. Sumarul trebuie să mă ajute să înţeleg într-o pagină, foarte clar, toate aspectele esenţiale într-un business.
Am o pagină în care dau esenţă cu cele mai importante idei despre afacere mea. Oricine citeşte această pagină, fără să aibă experienţă, trebuie să-şi dea seama despre afacerea mea, avantaje competitive şi elemente importante.
În planul de afaceri vei răspunde la întrebările cine, ce, cum, când, unde, iar în sumarul executiv vei atinge următoarele puncte: produse şi servicii oferite, cum te diferenţiezi faţă de concurenţă, cine este concurenţa şi cum arată cifrele tale faţă de ele, câteva repere financiare şi într-un final, care este viziunea, misiunea şi care sunt valorile în compania ta. Aceste elemente sunt subevaluate, mulţi antreprenori le desconsideră, că par generaliste şi nu sunt importante.
Dacă eu am o viziune foarte clară voi inspira echipa, oamenii cheie. Afacerea ta are un impact foarte clar în industrie, în societate, şi vei şti foarte clar viitorul afacerii tale. Un exemplu concret este Hagi, care a construit un proiect extraordinar, FCV Farul Constanța, unde spune foarte clar care sunt principiile: "noi avem convingere, credinţă şi curaj pentru că investim în tineri care sunt talentaţi şi le oferim timp pentru a fi cea mai importantă academie de fotbal din România". Care sunt rezultatele? De şase ani consecutiv este recunoscută de FRF ca fiind cea mai bună academie de fotbal din ţară. A crescut peste 60 de jucători, în ultimii 10 ani, pe care i-a promovat la loturile de senori, iar o parte din ei s-au dus în afară.
Dacă ai o viziune, dacă ai un proiect, dacă eşti ambiţios, construieşti pe termen lung vin şi rezultatele. Nu te gândi imediat la bani, gândeşte-te cum să fii cel mai bun în industria ta şi cu siguranţă vor veni şi banii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰