Video Fenomenul Călin Georgescu pe TikTok, ignorat de SRI. Cifrele uriaşe ale candidatului viral pe reţea
TikTok, la putere. Reţeaua care e considerată o breşă de securitate în mai multe ţări a trimis un candidat despre care mulţi români nu au auzit direct în turul II. Specialiştii spun că publicul de pe Internet este o majoritate tăcută care, iată, s-a exprimat astfel.
TikTok a făcut din cvasi-anonimul Călin Georgescu, candidatul viral. Sute de clipuri ale susţinătorilor împânzesc reţelele. Datele arată că doar în ultima săptămână a strâns 30.000 de urmăritori noi, iar clipul în care își anunță candidatura a crescut de la 500.000 la peste 800.000 de vizualizări. Conform unei analize expert forum, hashtag-ul Călin Georgescu a câștigat din septembrie până acum,120 de milioane de urmăritori pe TikTok.
Candidatul viral pe TikTok
Voturile românilor din diaspora au fost unghiul mort al acestor alegeri. Sondajele clasice au omis opţiunile celor de pe reţelele sociale, cum ar fi TikTok, şi rezultatul i-a luat prin suprindere chiar şi pe experţi. Sociologii iau în calcul acum să schimbe metodele de cercetare pornind de la studiul de caz Georgescu.
Specialiştii spun că majoritatea tăcută a vorbit. "Niciunul nu ia în calcul faptul că silent majority-ul salvează clipuri, le trimite către altcineva sau le urcă pe conturile lor personale, iar ele neavând atât de mulţi urmăritori se transmit doar în rândul maselor mici de oameni", spune Robert Feraru, specialist în social media.
- Reţeta succesului lui Călin Georgescu: boţii de pe TikTok, discurs anti-UE şi copiat ce face Vladimir Putin
- Votanţi ai lui Călin Georgescu au uitat pe cine au pus ştampila. Reacţia unei tinere, întrebate cu cine a votat
- Mesajul lui Călin Georgescu pentru Elena Lasconi. Cum explică succesul din primul tur: "A fost legea înmulțirii...
Cu patru zile înainte de alegeri, Biroul Electoral Central l-a obligat pe candidatul independent să şteargă de pe reţele toate postările electorale. "Cred că va fi o finală între TikTok şi Instagram. Între România profundă, care consumă în principal TikTok, care este mult mai adaptat ADN-ului nostru cultural şi social decât Instagram care este folosit mai degrabă de România educată, România marilor oraşe, România noului mod de a face business, România noii economii care e concectată la Uniunea Europeană şi valori de tip vestic", explică Dan Petre, sociolog.
Comparativ, campania lui Marcel Ciolacu, cu un buget de partid, a obţinut 593.000 de like-uri pe TikTok, iar Călin Georgescu 3.600.000 de like-uri. Campania a fost pregătită încă din 2022. Au rulat 750 de filmulețe, probabil editate cu AI.
În urmă cu două săptămâni, raportul Serviciului Român de Informaţii, trimis în Parlament, confirma existenta unor ferme de troli şi folosirea lor în campania electorală. SRI considera, însă, că fenomenul nu este de amploare şi nu afectează securitatea naţională. Preşedintele României a declarat azi că nu a primit nimic suspect pe acest subiect.
"Şi dacă eşti puţin ajutat de actori interni sau externi care se regăsesc într-un fel în platforma respectivă. E o ciorbă acolo care e foarte gustată de algoritm pentru că algoritmul nu gustă lucurile moderate, agloritmul vrea spectualizate, engagement", spune Dragoş Stanca, expert social media.
"Apariţia TikTok a lărgit spectrul de audienţă şi a adus în spectrul politic subiecţi care poate nu au mai votat niciodată sau de multă vreme, care nu ar mai fi fost interesaţi de politica partidelor principale", adaugă Valentin Naumescu, profesor de relații internaționale la UBB.
În 19 ţări din lume, inclusiv Statele Unite sau Marea Britanie, autorităţile au interzis angajaţilor de la stat să instaleze TikTok pe telefon.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰