Autostrada urbană, gata de inaugurare: un an pentru un kilometru de drum
Unpsrezece ani pentru o autostradă în linie dreaptă de nici 65 de kilometri. Şi trei ani în care am visat la un drum de viteză care să lege Centura Capitalei de oraş. Este realitatea dură a indiferenţei politicienilor care s-au perindat în tot acest timp pe la cârma Ministerului Transporturilor.
Unpsrezece ani pentru o autostradă în linie dreaptă de nici 65 de kilometri. Şi trei ani în care am visat la un drum de viteză care să lege Centura Capitalei de oraş. Este realitatea dură a indiferenţei politicienilor care s-au perindat în tot acest timp pe la cârma Ministerului Transporturilor. Inspectorii de la compania de drumuri au făcut o ultimă verificare tehnică a tronsonului autostrăzi A3. Au decis ca ciotul de şosea poate fi deschis după mai bine de cinci amânări. Reporterii Observator au reuşit şi ei să intre pe teoretic cea mai nouă porţiune de autostradă care va fi inaugurată în România.
Pornim din zona Petricani, pentru a descoperi cum va arăta prima Autostradă Urbană din România. Autostrada leagă centura Capitalei de Bucureşti. Sunt termene care nu au fost respectate. In 22 de luni, in mod normal, o bucata de 3 kilometri ar fi trebuit sa fie gata.
Un muncitor întinde singur gardul de sârmă care separă şoseaua de zona virană. Alţi doi încearcă să dea termine lucrarea de marcare a staţiilor de autobuz.
Câţiva muncitori se pregătesc de inspecţia şefilor de la Drumuri.
- Maşinile de epocă pe care doar colecţionarii cu averi impresionante şi le pot permite. "Operă de artă!"
- Radarele e-Sigur vânează șoferii vitezomani pe două autostrăzi și un drum național. Amenzile vor veni direct...
- Revoltă în Sectorul 4 pe taxa de 540 de lei impusă şoferilor. "Motocicleta e în curte, dar trebuie să plătesc"
- Toyota, cel mai mare producător auto din lume pentru al cincilea an. În 2024 a vândut 10,8 milioane de mașini
- Rabla 2025. Producătorii auto cer tichete de 8.500 de euro pentru electrice. Banii pentru diesel, eliminaţi
La aproape un kilometru de Centura Capitalei, au fost montate aceste presemnalizări. Bună parte din ele au dispărut de pe suporţi, pe o porţiune de 30-40 de metri ai autostrăzii.
Şanţurile de pe marginea autostrăzii sunt pline de vegetaţie uscată şi de pământ. Câteva separatoare de sens rupte sunt abandonate între cele două sensuri de mers. Găsim bucăţi de marcaje care sunt deja desprinse.
Epopeea celebrei autostrăzi A3 a început în 2007. Cinci ani mai târziu sunt inauguraţi doar 55 de kilometri, între Centura Bucureştiului şi cea a Ploieştiului.
În 2015, statul a reziliat contractul cu firma care urma să construiască restul de 6 kilometri, pentru ca şoseaua de mare viteză să ajungă până în Bucureşti. De atunci, au fost cinci termene depăşite.
Nu a fost să fie gata nici de Centerar.
Culmea, inspecţia tehnică a drumarilor a ieşit ca la carte. Tocmai bună pentru inaugurare, la finalul săptămânii.
Suntem ruşinea Europei când vorbim despre numărul de kilometri de autostradă. Teoretic anul acesta ar trebui să inaugurăm o sută de kilometri. Nu vom reuşi nici un sfert din ce ne-am propus. Privim însă spre ţările din jurul nostru. Bulgarii ne-au depăşit, sârbii - cu o ţară de trei ori mai mică decât a noastră - au aproape aceeaşi reţea de autostrăzi, iar cu Ungaria şi Croaţia nu ne putem compara la acest capitol.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰