Video Efectele negative ale suspendării Programului Rabla. Importurile de maşini second-hand, în creştere
Piața auto din România se întoarce în trecut! Rabla întârzie, iar efectele se văd deja: importurile de mașini second-hand au crescut cu peste 30%, iar vânzările de electrice s-au prăbușit. Ce a însemnat subvenţia de la stat pentru români, în rândurile de mai jos.
În ultimii 20 de ani, Rabla a ajutat peste 700 de mii de români să-și cumpere mașini noi, cu vouchere care au ajuns şi la 10 mii de euro. Şi a dus la casarea a peste un milion de vehicule vechi.
În anumite perioade, programul a generat până la două treimi din totalul vânzărilor de mașini noi, cum s-a întâmplat în 2010 și 2021.
Odată cu suspendarea Rabla, efectele s-au resimțit imediat: importurile de mașini second-hand, multe nefiscalizate și mai vechi de opt ani, au crescut cu peste 30%.
Rabla a încurajat şi achiziția de mașini electrice și hibride. Când subvenția pentru automobilele verzi a fost înjumătăţită, în 2024, vânzările au scăzut cu 40%, semn că acest segment rămâne profund dependent de sprijinul statului.
Pe lângă avantajele pentru mediu și siguranța pe șosele, Rabla are și un rol important în economie. Pentru fiecare leu cheltuit de stat, se întorc cel puțin 1,5 lei prin taxe și impozite. Programul a devenit şi un instrument-cheie pentru creşterea pieţei auto din România. Dacia și Ford au fost cei mai mari beneficiari, cu vânzări semnificative și locuri fruntașe în clasamente.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰