Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video STUDIU: Praful de frână este mai toxic decât gazele de eșapament

Un nou studiu din Marea Britanie arată că frânele maşinilor, mai exact praful provenit de la plăcuțele de frână, sunt mai dăunătoare pentru organism decât gazele de eşapament. 

de Claudiu Loghin

la 17.02.2025 , 14:07

Praful provenit de la plăcuțele de frână ale mașinilor ar putea fi mai dăunător pentru plămâni decât gazele de eșapament, reiese dintr-un studiu recent. Cercetătorii au descoperit că acest tip de poluare, care nu este încă reglementat, reprezintă acum principala sursă de emisii din transportul rutier în multe țări europene, transmite Science Alert.

La experimentele de laborator, oamenii de știință au cultivat celule care imită țesutul pulmonar și le-au expus atât la praf de frână, cât și la particule din gazele de eșapament diesel. Rezultatele au arătat că praful de frână a fost semnificativ mai nociv pentru celule, provocând efecte asociate cu boli precum cancerul pulmonar și astmul.

Un aspect surprinzător al cercetării vizează plăcuțele de frână moderne, care nu mai conțin azbest - interzis în Marea Britanie din 1999. Ironic, praful provenit de la noile plăcuțe organice fără azbest (NAO) s-a dovedit a fi cel mai toxic pentru celulele pulmonare, depășind nocivitatea altor tipuri de plăcuțe și chiar a gazelor de eșapament.

Vezi și

Cercetătorii au identificat conținutul ridicat de cupru ca fiind principala caracteristică a prafului de frână provenit de la plăcuțele NAO. Aproape jumătate din cuprul din aerul pe care îl respirăm provine din uzura frânelor și a anvelopelor.

Pe acelaşi subiect

Mai multe studii au demonstrat că expunerea la concentrații mari de cupru este asociată cu afectarea funcției pulmonare și cu un risc crescut de deces.

Praful de frână, mai dăunător decât gazele de eşapament

Trecerea la mașinile electrice nu va rezolva complet această problemă. Din cauza greutății mai mari, vehiculele electrice pot genera chiar mai mult praf decât cele pe benzină sau motorină, în ciuda etichetei de "zero emisii".

Noile standarde Euro 7, care vor intra în vigoare în noiembrie 2026, vor impune pentru prima dată limite pentru emisiile de praf de frână. Acest lucru ar putea stimula inovația în dezvoltarea unor noi materiale pentru frâne sau a unor mecanisme de captare a prafului.

În Statele Unite, California și Washington au adoptat deja legislație pentru reducerea conținutului de cupru din plăcuțele de frână, dar acest lucru s-a făcut în principal din cauza îngrijorărilor legate de efectele asupra vieții acvatice.

Emisiile non-exhaust reprezintă aproximativ 60% din toate particulele de poluare generate de vehicule în Marea Britanie. Cercetătorii subliniază că nu există niciun nivel sigur de expunere la poluanții din aer și că această problemă trebuie abordată la fel de serios ca și emisiile de la țeava de eșapament.

Claudiu Loghin Like

Lucrez în presă din 1999. Din 2004, sunt în televiziune.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Cât vorbiţi la telefon pe zi?
Observator » Ştiri Auto » STUDIU: Praful de frână este mai toxic decât gazele de eșapament