Antena Meniu Search
x

Video Exportul de cereale din Ucraina ar fi putut fi redirecţionat prin portul Galaţi, care are o cale ferată unică în România. Totul a fost lăsat însă în paragină

O şansă uriaşă ne-a prins, din nou, nepregătiţi. Exportul de cereale din Ucraina ar putea fi redirecţionat prin România, prin portul Galaţi. Asta dacă infrastructura nu ar fi în paragină. Vorbim despre singura cale ferată cu ecartament larg, de tip sovietic, care se găseşte la Galaţi şi duce direct în port. Pe repede înainte, autorităţile încearcă acum să rezolve în câteva zile ce n-au făcut 30 de ani.

de Adrian Obreja

la 14.04.2022, 20:31

Vezi și

Zeci de astfel de trenuri de marfă, pline cu cereale, ar putea intra în România zi de zi, direct din Ucraina pe calea ferată. La Galaţi încă mai există o linie de tren de tip sovietic, cu 1,5 metri distanţă între şine. Aşa că trenurile ucrainene nu ar trebui să mai piardă timp cu schimbarea roţilor la graniţă. Linia ferată care vine din Ucraina trece prin Republica Moldova şi intră în ţară pe la Giurgiuleşti, după care se îndreaptă către portul de la Dunăre. "În acest moment în contexul geopolitic, porturile gălăţene înregistrează solicitări semnificative în ceea ce priveşte tranzitul de cereale", a declarat Marcela Costea, director APDM Galaţi.

Linia de cale ferată e abandonată de 30 de ani şi a ajuns una cu asfaltul

"În toate aceste săpt de când a început acest conflict a existat o problemă de trecere de la un ecartament la altul", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. Cum rutele prin Gdansk şi Trieste sunt mult mai lungi, portul din Galaţi ar putea juca un rol crucial în exporturile de cereale din Ucraina către Africa de Nord. Cu atât mai mult cu cât de aici pot fi încărcate atât nave fluviale, cât și nave maritime. Linia ferată cu ecartament lung merge spre silozurile de cereale de pe malul Dunării. Trenurile ar trebuie să ajungă fix în acest loc, după care din siloz, cu ajutorul unor benzi transportoare, prin acele tuburi albe, pot fi încărcate vasele tip cargo.

Posibilităţi există, traseul e simplu, doar că linia de cale ferată e abandonată de 30 de ani şi a ajuns una cu asfaltul. "După revoluţie acest tip de cale ferată nu a mai fost folosit. Astfel, aceşti 4 kilometri vin de la punctul de trecere Giurgiuleşti în silozul Saligny, construit de peste 120 de ani", a declarat Marcela Costea, director APDM Galaţi. Redarea în folosinţă a acestei căi ferate ar scurta timpul de transport şi ar creşte cantitatea de cereale care tranzitează România. "Sunt necesare a fi reabilitate şi alte porţiuni de cale ferată cu ecartament larg, respectiv tot de la punctul de trecere Giurgiuleşti spre portul Bazinul Nou vorbim de 500 de metri noi liniari de cale ferată", a declarat Marcela Costea, director APDM Galaţi.

Pe acelaşi subiect

Portul Galaţi nu e singurul unde infrastructura e o ruină

Iar alţi 800 de metri trebuie construiţi de la zero. Pe cei 1,3 kilometri mărfurile ar putea ajunge şi în portul Bazinul Nou. Un alt punct de tranzit pe Dunăre. Proiect există, iar vineri ar urma să fie urcat în sistemul electronic de achiziţii publice. Şi dacă totul merge strună în 105 zile lucrarea ar trebui să fie gata. Portul Galaţi nu e singurul unde infrastructura e o ruină, de care autorităţile şi-au amintit doar pentru că e război la graniţe. Azi, premierul a anunţat că bugetul CFR a fost suplimentat cu 200 de milioane de lei pentru reabilitarea a 35 de linii din Portul Constanţa.

"În acest moment, în port, e folosită aproximativ 30% din capacitatea pe care ar putea să o aibă pe calea ferată Portul Constanţa. Deci asta este o impulsionare rapidă", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. Săptămâna trecută, în Observator, v-am arătat că transportul pe şine în portul Constanţa e aproape imposibil. Liniile de cale ferată sunt în paragină, prin staţii bate vântul, iar vagoanele ruginesc în depozite.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

35 de lei kilogramul de carne de miel înainte de Paşte. Consideraţi preţul acceptabil?

Observator » Exclusiv Observator » Exportul de cereale din Ucraina ar fi putut fi redirecţionat prin portul Galaţi, care are o cale ferată unică în România. Totul a fost lăsat însă în paragină