Video CFR Călători, pierderi tot mai mari. Guda: "Cine câștigă 10.000 de lei pe lună? La CFR Călători se poate"
Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, ne vorbeşte, astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, despre situaţia financiară de la CFR Călători.
Vedem un exemplu elocvent: companie de stat cu pierderi care trebuie reformată. Uite așa, creștem eficiența la buget și reducem deficitul fiscal. Este vorba de CFR Călători. O companie care are cifră de afaceri în creștere, venituri totale, de fapt, de la 1,8 miliarde în 2020 până la 2,8 miliarde în 2023. Dar ce să vezi? Nu sunt venituri încasate de la clienți. De fapt, vorbim de subvenții, pierderi din ce în ce mai mari care se adună și statul vine și acoperă pierderi mai mari. Aceste pierderi, peste 200 de milioane, de fapt, sunt după subvenții. Deci după ce este subvenționată CFR Călători, tot are pierdere. Au reușit să scadă numărul de angajați de la 12.600 la 10.800 în ultimii cinci ani. Dar ce să vezi, salariul a crescut de la 6.200 la 10.000 de lei. Este o creștere cu 50%. Este fantastică, e foarte mare. Cine câștigă 10.000 de lei pe lună? La CFR Călători se poate.
Subvențiile încasate de la buget la CFR Călători au crescut de la 1,1 miliarde în urmă cu cinci ani până la 1,6 miliarde în 2023. Este foarte mult și în creștere continuă. Ce face sectorul privat pe același domeniu? Regio Călători și Softrans, două exemple de companii. Au mai puțini angajați. Regio Călători vreo 600, Softrans vreo 50-60. Ambele fac profit. Regio Călători 12 milioane, Softransul 1 milion. Aceste companii au mai puțini angajați, bilete mai ieftine și fac profit.
Cum se poate CFR Călători să aibă mai mulți angajați, bilete mai scumpe și să facă pierdere? Despre asta vorbesc. Ineficiența companiilor deținute de stat, nu sunt bine administrate. Și ne costă 6,6 miliarde de lei la bugetul public. Sunt subvențiile, cifra emisiunii, plătite la buget doar în ultimii 5 ani 2020-2024. Până când subvenții mai mari, mai mari pierderi? Nu se poate. Dacă vedem că la privat este posibil, de ce să facă CFR aceste pierderi? Nu le mai tolerăm.
Alte companii CFR din regiune. Avem companii similare din Cehia, din Polonia, din Ungaria.
Subvențiile încasate de CFR în România sunt 118% din cifra de afaceri
Cifra de afaceri pe locuitor în România la CFR, cât de mică este? Doar 13 euro pe locuitor, în condițiile în care în Cehia este 87. Ce se întâmplă? Nu se plătesc biletele, dom’le. Se urcă omul în tren și dă controlorului. Asta e realitatea, pentru că altfel nu se justifică. Distanța de kilometri de infrastructură în România stă foarte bine. Are un kilometru la fiecare o mie de locuitori. Este dublu față de Polonia, o țară de două ori mai mare, sau față de Ungaria sau Cehia. Subvențiile încasate de CFR în România sunt 118% din cifra de afaceri. În alte țări sunt foarte mici sau deloc.
Cifra de afaceri per angajat. La CFR Călători este cea mai mică, 24.000 de euro per angajat. Mult mai mică decât alte țări, de exemplu Polonia, 62.000 de euro per angajat. Deci prea mulți angajați, prea mică cifra de afaceri. Cum se restructurează? Management profesionist depolitizat. Fără numiri politice la companii, trebuie să fie profesioniști. Audit extern și plan de restructurare pe 3 ani, maximum 5 ani să treacă pe profit. Și la fiecare 3 luni le reevaluăm și dacă respectă planul de restructurare, dăm subvenții. Dacă nu, nu. Condiționarea acestor subvenții practic de respectarea planului de restructurare. Investiții pentru modernizare, pentru că altfel nu ai cum să fie eficient.
Am auzit multe declarații de la managementul CFR Călători că nu poți face eficiență că n-au bani.
Ei bine, la PNRR, 26% din bani sunt pentru o reformă în infrastructura feroviară. N-au fost capabili să atragă acei bani. Când n-aveau bani, se plângeau că n-au bani. Când pot lua bani, nu sunt competenți să ia banii. Și statul să colecteze mai eficient creanțele prin valorificarea acestora la masa credală. Plus multe alte soluții. Noi o să mai redeschidem aceste subiecte în viitor, pe măsură ce vedem cum evoluează implementarea planului de guvernare. Ca să vă ținem la curent.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰