Video Cum pot fi scăzute pierderile la companiile de stat. Guda: "Am ajuns la os. Până când? Nu se mai poate"
Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, ne spune, astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, cum pot fi scăzute pierderile din companiile de stat.
Doamnelor și domnilor, 5 minute și vedem o reformă necesară, absolut esențială în sectorul public, cum să scădem pierderile la companiile de stat care nu sunt performante. Credeți-mă, ne afectează pe noi toți. Haideți să vedem despre ce este vorba.
Ce faci cu o companie care e pe pierdere?
Atunci când o companie de stat are pierdere, primește subvenții de la buget, adică bani care se iau de la educație, de la apărare, de la sănătate, de la autostrăzi, de la școli, de la spitale și se duc la aceste găuri negre. Și uitați-vă cum au crescut aceste găuri negre. De la 5 - 6 miliarde de lei numai cu un deceniu, cât erau subvențiile de la stat pentru acoperirea companiilor cu pierderi, până la 13 miliarde de lei. S-au dublat. Până când? Nu se mai poate. Nu este sustenabil. Care sunt soluțiile?
Avem, până la urmă, decât două variante. Ce poți să faci? Ce poți să faci cu o companie care e pe pierdere? Fie le blochezi, le închizi, le-ai pus în insolvență și asta e pentru că este mai ieftin. Dacă acele companii sunt zombi, an de an, capitalul propriu negativ, scade cifra de afaceri, pierderi mai mari sau nu sunt performante, nu vor să se reformeze etic, trebuie să le închidem. E mai ieftin. Că măcar nu mai dăm bani acolo, gaură neagră. Sau le restructurăm. Dar atenție, nu putem să facem minuni deodată. Avem nevoie de timp. Și dacă mergem la CFR, la Tarom, la Metrorex, la STB și le spunem: dom'le, restructurați-vă, trebuie să le dai un timp de trei ani, să zicem. Dar le mai dai subvenții doar dacă planul de restructurare este respectat la fiecare trei luni, evaluat, monitorizat și se întâmplă așa cum este trecut în plan. Nu se mai poate. Deci, avem deficite mai mari, ne îndatorăm, dobânzi maxime, nu mai avem bani, riscăm să creștem taxe din ce în ce mai multe. Cine să suporte acest dezmăț în bugetul public? Nu este corect.
Guda: Am ajuns la os și pierderile sunt enorme
Dacă au performanță, bine. Dacă vor să facă performanță, bine. Dacă nu, afară, să fie închise și asta e. Nu se mai poate. Am ajuns la os și pierderile sunt enorme. 18 miliarde de lei are ANAF de colectat de la companiile de stat care au pierderi, la decembrie 2024. Și această sumă crește din ce în ce mai mult. Până când? Nu se mai poate. Vă dau câteva exemple. STB, Serviciul de Transport București. Această companie are o cifră de afaceri în creștere foarte lentă. Profitul a dispărut de la vreo 25 milioane de lei la nimic. Numărul de angajați a scăzut cu vreo 10%, de la 11.000 la 10.000.
Dar atenție! Salariul! Salariul mediu de la STB a crescut de la 6.500 la 8.500. Voi câștigați 8.500 de lei? Câți câștigă? Media în România e 5.500. Păi se poate să creștem salariul cu 2.000 de lei în ultimii 5 ani, să dispară profitul? Ce își face directorul de la STB? Își crește salariul de 4 ori, de la 3.000 de euro la 12.000 de euro pe lună? Pentru ce? Care sunt performanțele? Care sunt rezultatele care justifică creșterea directorului general cu 400% a salariului? Voi v-ați crescut salariul cu 400% în ultimii 2 ani? Voi câștigați 12.000 de euro pe lună?
Pierderi mari în fiecare an la Metrorex
Și dacă merită și are rezultate și este performant, foarte bine. Bonusul de performanță, ca la sectorul privat. Nu creșteri din pix nejustificate. Nu se mai poate să vedem așa ceva la bugetul public. În planul de guvernare este menționat foarte clar, negru pe alb: aceste sporuri nesimțite vor fi tăiate. Haideți să vedem! Vă mai arăt un exemplu. Metrorex. Cifra de afaceri a crescut foarte lent și apoi scade. Pierderile sunt în fiecare an foarte mari. Au pierdut în 2021 peste 600 de milioane de lei, apoi 500 de milioane. Metroul din Sofia, din Praga, din Varșovia, din Budapesta - țări similare, apropiate cu noi, aici, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Polonia - toate sunt pe profit. Cum se poate, domne, toate astea să fie pe profit și la un moment dat metroul nostru să fie pe pierdere? Nu, nu, nu, nu e de la biletul ieftin, care e prea ieftin, mult mai ieftin. Că diferențele nu sunt atât de mari încât să justifice aceste capitaluri proprii foarte negative și pierderi foarte, foarte mari și salarii foarte mari. Nu se mai justifică. Deci trebuie să vedem o reformă profundă la companiile de stat care sunt pe pierdere. Și o să le urmărim, că datele financiare sunt publice și le vom prezenta periodic. Așa spune planul de guvernare, hai să vedem că se întâmplă. Iar voi să ne urmăriți, pentru că doar așa puteți fi la curent cu toate acestea. Mulțumim că sunteți fideli!
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰