Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Paradoxul mediului de afaceri din România. Bilanțurile arată vânzări record, dar câștiguri tot mai mici

Companiile din România vând mai mult, dar câştigă mai puţin. Deşi veniturile au crescut în 2024 cu 6% faţă de anul trecut, profiturile au scăzut cu acelaşi procent. 

de Iancu Guda

la 26.08.2025 , 10:50

Datele prezentate în exclusivitate de Iancu Guda, specialistul economic Observator, arată că, indiferent de dimensiunea companiei, profitul raportat la cifra de afaceri a scăzut. Cele mai mari pierderi au fost înregistrate la firmele cu afaceri între 250.000 şi 500.000 de euro. În cazul acestora, profitabilitatea s-a prăbuşit de la 20% la 15%.

"Deloc întâmplător, aceste companii au fost taxate la profit în 2024. Au început să pună cheltuieli mai mari", explică Iancu Guda, care atrage atenţia că autorităţile trebuie să verifice dacă aceste cheltuieli sunt justificate şi au legătură directă cu activitatea firmelor.

Vânzările cresc, profiturile scad

Articolul continuă după reclamă

Comparativ cu 2023, vânzările companiilor au crescut cu 6%, însă profiturile au scăzut cu 6%. Tendinţa se menţine şi pe o perioadă de doi ani: creşterea de 13% a vânzărilor este însoţită de o reducere a profiturilor exact cu 13%.

"Creşterea costurilor a fost transpusă parţial în creşterea preţurilor finale, aşa că profitabilitatea a avut de suferit. Consumatorii nu pot plăti preţuri mai mari, doar că firmele au costuri mai mari, cu salariile, cu taxele, cu energia, cu aprovizionare materie primă şi aşa mai departe", arată analiza.

În 2022, profitul total al companiilor din România a fost de 200 de miliarde de lei. În 2023 a scăzut la 185 de miliarde, iar în prezent a coborât până la 173 de miliarde de lei.

Profitul operaţional raportat la venituri a scăzut de la 8,4% la 6,4%, revenind la nivelul din 2020, din pandemie. "Eu cred că nu reflectă 100% realitatea. Sunt şi cheltuieli adăugate pe firmă, aşa cum am arătat mai devreme pe anumite categorii de companii", spune Iancu Guda.

Activele şi investiţiile firmelor, în creştere

Chiar dacă profitabilitatea scade, activele companiilor au crescut cu 13%. Creanţele şi stocurile s-au majorat mai rapid decât cifra de afaceri, iar investiţiile în utilaje şi echipamente au urcat şi ele cu 13%.

"Firmele investesc, au mai multe stocuri, încasează mai greu creanţele, îşi cresc vânzările mai lent decât creşterea investiţiilor şi fac profit în scădere. Astea sunt provocările mediului de afaceri", conchide analistul.

Un alt punct vulnerabil este balanţa comercială: România a înregistrat un deficit de 166 de miliarde de lei, importurile depăşind cu mult exporturile. "Este important să vedem cum depăşim aceste provocări, unde se dau salariile cele mai mari în România, pe ce sectoare, unde se fac profiturile cele mai bune şi randamentul banilor", avertizează Guda.

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi cumpărat apartamente mai mici decât prevede legea datorită preţului?
Observator » IQ Financiar » Paradoxul mediului de afaceri din România. Bilanțurile arată vânzări record, dar câștiguri tot mai mici