Cum a devenit SGR un obicei al românilor: Peste 3 miliarde de ambalaje returnate într-un an
Sistemul de Garanție-Returnare din România a pornit de la o idee foarte ambițioasă și își propunea să îmbunătățească ratele naționale de colectare și să sprijine realizarea țintelor de reciclare ale producătorilor de băuturi de pe piața locală. Lansat în urmă cu un an, cu o infrastructură de colectare și de procesare a ambalajelor SGR aproape inexistentă, primele luni au ridicat numeroase provocări în adoptarea sistemului, consumatorii fiind foarte reticenți la a participa la HORA Reciclării.
În timp însă, pe măsură ce investițiile realizate de RetuRO SGR, ca administrator al Sistemului de Garanție-Returnare, au început să producă efecte, procesul de returnare a devenit din ce în ce mai simplu pentru consumatori, iar datele demonstrează acest lucru.
Rezultatele actuale vorbesc de la sine
În primul an, românii au returnat peste 3 miliarde de ambalaje, rezultând 205.000 de tone de materiale - PET, sticlă și metal - care au fost deja predate reciclatorilor, contribuind la reintegrarea acestor resurse în piață și la reducerea impactului asupra mediului. Mai mult decât atât, sistemul a înregistrat un progres exponențial, cu o creștere susținută de la o lună la alta. În ultimele trei luni, rata lunară de colectare, a depășit, în medie, 80%.
Aceste cifre sunt un indicator al implicării tot mai mari din partea cetățenilor și al eficienței în creștere a infrastructurii de colectare. Acum, aproape toți românii cunosc Sistemul de Garanție-Returnare și peste 90% l-au utilizat cel puțin o dată, potrivit unui studiu Kantar din septembrie 2024.
- (P) Cum să alegi biroul ideal pentru camera copilului tău? 3 recomandări
- (P) Personaje din cultura pop ce au inspirat producătorii de sloturi
- Cum a devenit SGR un obicei al românilor: Peste 3 miliarde de ambalaje returnate într-un an
- (P) Pizza Președinte
- (P) Cum ameliorezi balonarea în 5 pași simpli
Acest proiect marchează o etapă semnificativă în dezvoltarea economiei circulare din România, iar RetuRO își propune să îmbunătățească și mai mult rata de colectare și reciclare, aliniindu-se cu țările în care sistemele de garanție-returnare ating niveluri de stabilitate și performanță ridicate, cu rate de returnare ce depășesc 80-90%.
9 din 10 români au returnat cel puțin o dată: SGR, un obicei în creștere
Datele colectate confirmă și interesul crescut al publicului față de colectare: aproximativ 98% dintre români sunt familiarizați cu SGR, iar 90% dintre ei au returnat ambalaje cel puțin o dată.
În doar un an, SGR s-a transformat într-o adevărată mișcare națională. Această inițiativă a revoluționat, într-un timp record, modul în care românii privesc colectarea ambalajelor, generând schimbări pozitive atât pentru mediu, cât și pentru comunități.
Sute de locuri de muncă verzi
În decurs de doar 12 luni, RetuRO a reușit să construiască o rețea națională de colectare pentru ambalaje, deschizând 7 centre strategice de sortare și procesare, cu o capacitate totală de procesare de până la 7 miliarde de ambalaje anual. În viitorul apropiat, rețeaua va fi extinsă la nouă centre regionale, în total, generând creștere economică în comunitățile locale în care sunt situate centrele, dar și la nivel național prin intermediul întregului ecosistem creat. Această infrastructură vastă permite colectarea și reciclarea ambalajelor din întreaga țară, facilitând accesul comunităților la puncte de returnare și susținând consumatorii să-și recupereze garanția plătită pentru ambalajele SGR.
În plus, dezvoltarea acestei rețele a generat peste 800 de locuri de muncă verzi, esențiale pentru o economie circulară funcțională. Noile locuri de muncă implică operarea centrelor de colectare, logistica de transport a ambalajelor, sortarea materialelor și asigurarea calității procesului de colectare, toate fiind activități cheie pentru sustenabilitate.
Dar orice succes se lovește și de provocări, iar una dintre cele pe care SGR-ul le-a întâmpinat a fost zona rurală. Mai exact, în zonele rurale, SGR s-a confruntat cu provocări mai mari în implementarea sistemului, din cauza infrastructurii și a diferențelor de accesibilitate față de mediul urban. Pentru a diminua aceste diferențe, în perioada următoare, RetuRO va acorda o atenție sporită dezvoltării și optimizării infrastructurii SGR în zonele rurale, unde există un decalaj general față de mediul urban, nu doar în domeniul reciclării.
Un impact vizibil asupra mediului
Fiecare ambalaj returnat contribuie la un mediu mai sănătos și la o Românie mai verde. Progresele sistemului sunt evidente de la lună la lună, atât în datele raportate, cât și în aspectul mai curat al parcurilor, apelor și drumurilor din România.
Și acesta este doar începutul. Pe măsură ce sistemul se maturizează vor exista mai multe puncte de colectare, sistemul devenind din ce în ce mai accesibil, contribuind la îndeplinirea obiectivelor de mediu asumate de România la nivel european.
Programul a demonstrat că românii sunt dispuși să participe activ la un sistem de colectare eficient, atunci când au acces la infrastructura necesară și la informații clare. Pe termen lung, RetuRO își propune ca SGR să devină un exemplu de bune practici la nivel internațional, contribuind la construirea unui viitor sustenabil.
Pentru un mâine mai curat
SGR este mai mult decât un sistem de colectare: reprezintă un simbol al schimbării. După un an de activitate, SGR demonstrează că România poate evolua către un viitor mai curat și mai verde. Cu rezultate remarcabile atât pentru mediu, cât și pentru economie, acest sistem de garanție-returnare a mobilizat cetățenii, a generat sute de locuri de muncă verzi și a creat o rețea națională de colectare.
Creșterea semnificativă a ratelor de returnare și extinderea punctelor de colectare sunt pași esențiali spre un mediu mai curat și o economie circulară solidă. RetuRO rămâne dedicat misiunii sale de a transforma reciclarea într-un obicei național.
Articol susţinut de RetuRo
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰