Antena LIVE

O flotă misterioasă, formată din 600 de nave, ajută Rusia să transporte petrol în întreaga lume - CNN

Petrolul rusesc continuă să ajungă la cumpărătorii din întreaga lume. Dar chiar şi cei care îşi petrec zilele urmărind mişcările navelor peste oceane cu greu reuşesc să afle exact cine îl transportă, scrie CNN.

De la 02.03.2023, 08:38
Imagine ilustrativă Profimedia Images

Pe măsură ce sancţiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat în urma invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote existente de petroliere misterioase, gata să faciliteze exporturile de ţiţei ale Rusiei. Persoanele din industrie estimează dimensiunea acestei flote "din umbră" la circa 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de petroliere mari. Iar cifrele continuă să crească. Cine deţine şi operează multe dintre aceste nave rămâne însă o enigmă, potrivit CNN.

Pe măsură ce comercializarea petrolului rusesc a devenit mai dificilă în ultimul an, mulţi transportatori occidentali şi-au retras serviciile. În schimb, au intrat în joc actori noi şi obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii-fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alţii au exploatat nave vechi, care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi, scrie CNN.

Exporturi record către China și India

Flota ascunsă a crescut în importanţă pe măsură ce Moscova încearcă să evite să lucreze cu transportatorii occidentali şi pe măsură ce China şi India au devenit clienţi importanţi ai Rusiei, suplinindu-i pe cei pierduţi în Europa, cărora li s-a interzis să cumpere petrol rusesc pe mare şi produse rafinate precum motorina. Însă livrarea către cumpărători mai îndepărtaţi necesită nave suplimentare şi armatori dispuşi să facă faţă unor riscuri juridice suplimentare, în special după ce ţările din Grupul celor Şapte au impus plafoane de preţ pentru petrolul rusesc.

Pe acelaşi subiect

Extinderea flotei-fantomă evidenţiază schimbările dramatice pe care războiul Rusiei le-a adus pe piaţa mondială a petrolului. În încercarea sa de a-şi continua activitatea, al doilea mare exportator de ţiţei din lume a remodelat modele comerciale vechi de zeci de ani şi a împărţit în două sistemul energetic mondial.

"Există o flotă care nu face afaceri cu Rusia şi  există o flotă care face aproape exclusiv afaceri cu Rusia", a declarat Richard Matthews, şeful departamentului de cercetare de la EA Gibson, un broker naval internaţional. Doar câteva nave, a adăugat el, fac "câte un pic din ambele".

În timp ce Europa se debarasa de energia rusească, cumpărătorii din Asia dădeau drumul la afaceri. China a sporit importurile de petrol rusesc la 1,9 milioane de barili pe zi în medie în 2022, cu 19% mai mult decât în 2021, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie. India a accelerat achiziţiile şi mai mult, înregistrând o creştere de 800%, până la o medie de 900.000 de barili pe zi.

Potrivit Kpler, o companie de date şi analiză, exporturile de petrol rusesc către China şi India au atins niveluri-record în ianuarie, după ce a intrat în vigoare interdicţia europeană privind petrolul rusesc transportat pe mare.  Exporturile către Turcia, un alt client de top, au continuat, de asemenea, în ritm accelerat. (Aici, interdicţia privind produsele petroliere rafinate nu a intrat în vigoare până în februarie - n.r.).

Flota din umbră a Rusiei

Pentru a onora aceste comenzi este nevoie de nave. Multe şi care să facă voiaje lungi. Flota naţională a Rusiei nu are suficiente vase. Şi aici intervine "flota din umbră". Matthew Wright, analist senior pentru transport de marfă la Kpler, clasifică navele care transportă ţiţei rusesc în două categorii: "nave gri" şi "nave negre".

Navele gri au fost vândute de la invazie - în principal de proprietari din Europa către firme din Orientul Mijlociu şi Asia care nu au fost active anterior pe piaţa petrolieră. Navele negre, pe de altă parte, sunt veteranele campaniilor desfăşurate deja de Iran şi Venezuela pentru a evita sancţiunile occidentale şi care au trecut recent la transportul ţiţeiului rusesc.

"Există adesea dovezi că acestea şi-au mascat activităţile prin oprirea transponderului AIS", a declarat Wright despre navele "negre", referindu-se la tehnologia care ajută la identificarea şi localizarea navelor.

Pe de altă parte, în timp ce ţările occidentale au interzis majoritatea importurilor de petrol rusesc, nu există nicio regulă care să împiedice navele occidentale să livreze către cumpărători precum China şi India sau să furnizeze servicii precum asigurările - atât timp cât sunt respectate plafoanele de preţ impuse de G7. Navele cu proprietari europeni au reprezentat 36% din comerţul cu ţiţei rusesc în ianuarie, potrivit Kpler.

Dar riscurile juridice şi de reputaţie în cazul nerespectării plafoanelor de preţ sunt mari. În acelaşi timp, Rusia este nerăbdătoare să nu mai lucreze cu expeditorii occidentali. Acest lucru a dus la dezvoltarea unei noi flote, a cărei componenţă este mai neclară.

"Flota neagră care a existat şi care transportă petrol venezuelean şi iranian la nivel global este ceva la care ne aşteptam cu toţii să crească, şi aşa a fost", a declarat Janiv Shah, analist senior la compania de consultanţă Rystad Energy.

Unul dintre motive este că trimiterea petrolului rusesc spre destinaţii mai îndepărtate, către China sau India, este mai puţin eficientă decât expedierea acestuia către ţări apropiate, cum ar fi Finlanda. Rusia are acum nevoie de patru ori mai multă capacitate de transport maritim pentru ţiţeiul său decât avea înainte de invazie, potrivit EA Gibson. Ca urmare, se estimează că între 25 şi 35 de nave sunt vândute pe lună în flota fantomă, potrivit unui alt cadru superior de la o firmă de comerţ cu petrol.

Global Witness, o organizaţie nonprofit, estimează că un sfert din vânzările de petroliere înregistrate între sfârşitul lunii februarie 2022 şi ianuarie anul acesta au implicat cumpărători necunoscuţi, ceea ce reprezintă aproape dublu faţă de proporţia din anul precedent.

Iar cererea ar putea creşte în lunile următoare dacă China are nevoie de mai mult combustibil pentru a-şi alimenta redresarea economică.

10% din petrolierele mari, la nivel global, în "serviciul" Rusiei

Dacă o proporţie mai mare din flota globală este utilizată pentru ţiţeiul şi produsele petroliere ruseşti, acest lucru consumă din capacitate, ceea ce creşte costurile pentru toţi comercianţii.

Există, de asemenea, întrebări cu privire la cine manevrează în cele din urmă flota-fantomă. Unii suspectează că o parte dintre companiile-fantomă care au apărut au legături cu "statul rus sau cu anumiţi actori cu legături politice", potrivit lui Serghei Vakulenko, fost director la o companie petrolieră rusă, în prezent cercetător la Carnegie Endowment for International Peace.

La sfârşitul săptămânii trecute, Uniunea Europeană a impus sancţiuni împotriva Sun Ship Management, o filială a Sovcomflot, cea mai mare companie de transport maritim din Rusia. UE a declarat că firma cu sediul în Dubai, înregistrată în urmă cu un deceniu, "a funcţionat ca una dintre companiile-cheie care gestionează şi operează transportul maritim al petrolului rusesc" şi că "Federaţia Rusă este beneficiarul final" al operaţiunilor sale comerciale.

În plus, experţii au afirmat că flota-fantomă ar putea facilita Rusiei posibilitatea de a se eschiva de la sancţiuni sau de a-şi vinde petrolul peste plafonul de preţ. Este mai greu de figurat cu exactitate la ce preţ se vând barilii Rusiei. Experţii, printre care Vakulenko, au găsit dovezi în datele vamale care arată că Urals, petrolul de referinţă al ţării, se vinde cu mult mai mult în porturile-cheie decât indică tarifele oficiale.

Şi siguranţa este un motiv de îngrijorare. Se crede că flota din umbră are un contingent mare de nave mai vechi de 15 ani, vârsta la care companiile petroliere principale le-ar retrage de obicei din cauza uzurii. Acum, tot mai multe din aceste ambarcaţiuni fac transporturi în întreaga lume.

"Aveţi toate aceste nave vechi care, probabil, nu sunt întreţinute la standardele la care ar trebui să fie", a declarat Matthews de la EA Gibson. "Probabilitatea de a avea loc o deversare sau un accident major creşte pe zi ce trece şi pe măsură ce această flotă se măreşte", avertizează expertul.

Ți-a plăcut acest articol?

petrol rusesc razboi ucraina
Întrebarea zilei
Mici cu E.coli şi zgârciuri în loc de carne, printre produsele comercializate în magazine. Aţi avut parte de experienţe neplăcute?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Facebook WhatsApp LinkedIn Twitter Email
Stiri Sportive Citește și
Ce ambalaje nu intră, de fapt, sub incidența SGR. Ce poți face cu ele și cum...
Fanatik.ro
Publicat 27.04.2024
Afacerea care poate să te îmbogățească peste noapte. A luat amploare în...
Fanatik.ro
Publicat 26.04.2024
Joburile care nu solicită gândirea cresc riscul de afectare cognitivă și...
spotmedia.ro
Publicat 22.04.2024
Meteorologii Accuweather au modificat prognoza în România. VREMEA se schimbă...
Gandul
Publicat 24.04.2024
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii...
Adevărul
Publicat 26.04.2024
A mancat o supă și s-a trezit paralizată de la brâu în jos. Ce au descoperit...
A1
Publicat 26.04.2024
Horoscopul zilei de 29 aprilie 2024. Vărsătorii au probleme din cauza banilor....
CaTine
Publicat 28.04.2024
Papanași sănătoși cu fulgi de ovăz. Rețeta cu smântână și dulceață...
spynews.ro
Publicat 26.04.2024
Șocul lui Ioan Andone, după ce s-a mutat în Spania: „Am 4 dormitoare. Știți...
GSP
Publicat 25.04.2024
Planurile pentru înmormântarea lui Charles au fost modificate!„Regele nu e...
Click.ro
Publicat 26.04.2024
Boala „zombie” care a trecut de la animale la oameni. Deja ar fi făcut 2 victime
Useit
Publicat 27.04.2024
1 mai pe litoral 2024! Marile festivaluri și concerte ce deschid noul sezon estival
Money.ro
Publicat 23.04.2024
Care este ultima dorință a lui Celine Dion. Artista suferă de o boală...
Redacţia.ro
Publicat 24.04.2024
Primarul care candidează împotriva soției pentru un nou mandat: „N-am crezut...
libertatea.ro
Publicat 26.04.2024
Selena Gomez a vorbit despre pauza ei de la social media: „A fost cel mai...
ZU
Publicat 28.04.2024
Trei rețete de ouă umplute, perfecte pentru un platou festiv
Hello taste
Publicat 28.04.2024
Cum poți ajuta copilul să treacă peste pierderea dinților de lapte. Sfaturi...
Deparinti
Publicat 28.04.2024
De ce prețurile produselor de pe Shein și Temu sunt atât de mici....
ziare.com
Publicat 25.04.2024
Halil Ibrahim Ceyhan impresionează pe scenă. Actorul nu renunță la visul său...
Happy
Publicat 26.04.2024
La ce se folosește botoxul. Întrebuințările pe care le poate avea în medicină
Medicool
Publicat 26.04.2024
"Cei mai mari fotbalişti ai României? Nici Dobrin, nici Hagi". Victor Piţurcă...
orangesport.ro
Publicat 13.04.2024