Autostrada Moldova-Transilvania, în discuţii la Cotroceni. Autostrada Unirii e în stadiu de proiect de 11 ani
Moldovenii nu mai au răbdare! Este mesajul pe care mai multe asociaţii din Iaşi, care militează pentru construirea Autostrăzii A8, l-au adus, azi, la Cotroceni. Proiectată să conecteze Moldova de Transilvania, aşa-zisa Autostradă a Unirii este în stadiu de proiect de 11 ani.
Moldovenii nu mai au răbdare! Este mesajul pe care mai multe asociaţii din Iaşi, care militează pentru construirea Autostrăzii A8, l-au adus, azi, la Cotroceni. Proiectată să conecteze Moldova de Transilvania, aşa-zisa Autostradă a Unirii este în stadiu de proiect de 11 ani.
Cu nervii întinşi şi un memoriu în braţe, asociaţiile ieşene au venit azi la Cotroceni. Aşteaptă de mai bine de un deceniu ca un drum de mare viteză să ajungă şi în Moldova.
Primul studiu care propunea conectarea Moldovei de Transilvania cu o autostradă a fost făcut în 2007. 11 ani mai târziu, suntem încă în stadiul de proiect. O situaţie care îi exasperează pe locuitorii din Iaşi, care nu odată au ieşit în stradă să protesteze faţă de lipsa de interes a autorităţilor.
Două studii de fezabilitate au fost întocmite, până acum pentru realizarea Autostrăzii. Ambele au fost respinse.
Autostrada A8 ar trebui să se lege de Autostrada A3 la Târgu Mureş şi să traverseze Carpaţii ajungând la Iaşi şi apoi la graniţa cu Republica Moldova. O conexiune pe care locuitorii judeţelor din nord-estul ţării o văd ca pe o soluţie pentru dezvoltarea economică a regiunii.
Ionel Apostol, preşedinte Asociaţia Împreună pentru A8: Fără această autostradă nu vor veni niciodată marile companii să deschidă societăţi, să funcţioneze în zona noastră.
Preşedintele Iohannis a reacţionat la scurt timp după întâlnirea cu asociaţiile din Iaşi.
Guvernul României a dovedit lipsă totală de implicare și viziune în privința acestei investiții, ca și a tuturor celorlalte mari proiecte de infrastructură, a transmis preşedintele României
Actualul proiect al Autostrăzii A8 este estimat la 4,1 miliarde de euro. Comisia europeană s-a arătat dispusă să finanţeze lucrările. O propunere legislativă din Parlament, însă, lua în calcul ca anumite porţiuni să fie făcute prin parteneriat public privat.
Cătălin Rădulescu, deputat PSD: Eu cred că marea majoritate a proiectelor pe care noi ni le dorim şi când spun de noi, vorbim de coaliţie, şansa noastră, ca să arătăm că în doi ani putem face aceste proiecte este parteneriatul public-privat.
Ionuţ Ciurea, Asociaţia ProInfrastructura: Parteneriatul public privat este mult, mult mai scump decât soluţia fondurilor europene. Deci şoferii vor plăti de două ori
Autostrada Unirii nu este singurul proiect de drum de mare viteză care stă de ani buni pe hârtie. Alte şapte autostrăzi incluse în masterplanul de transport sunt încă în faza aprobărilor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰