Video Cât costă să ai maşină: e un adevărat lux. În fiecare lună, şoferii plătesc sute de lei
În 2022, să ai maşină e ca şi cum ai avea încă o rată la bancă. Sunt scumpiri în lanţ, de la carburanţi şi până la piese de schimb, aşa că ajungem la costuri de întreţinere de peste 10 mii de lei pe an. Asta înseamnă că ar trebui să punem deoparte 200 de euro, în fiecare lună, pentru luxul de a avea o maşină.
Cum se calculează impozitul auto
Pentru proprietarii de maşini, anul a început cu o scumpire a impozitului. Mică, ce-i drept, de numai 2,6%. Impozitul auto se calculează în funcţie de motorizare. Cu cât este mai puternică maşina, cu atât plătim mai mult la stat. Pentru un model cu o capacitate ciclindrică de până în 1600 de centimetri cubi, impozitul este mic, între 40 şi 64 de lei. Creşte la 210 lei, până în 2000 de centimetri cubi şi depăşeşte 1000 de lei, pentru maşinile care au motoare mai mari de 2400 de centimetri cubi.
Poliţa RCA se scumpeşte
Apoi, a venit vestea că se scumpeşte, din nou, poliţa RCA. "Doar asigurarea a fost 1600 de lei", spune un trecător. Comparativ cu 2020, asigurările obligatorii s-au dublat sau chiar triplat, în funcţie de maşină şi de istoricul şoferului. Un proprietar care are peste 30 de ani şi conduce o maşină cu un motor de 1,6 litri plăteşte o asigurare obligatorie de cel puţin o mie de lei pe an. În urmă cu doi ani, aceeaşi poliţă costa 440 de lei.
Carburanţi mai scumpi cu 40%
La toate acestea, se adaugă şi vizitele, de cel puţin două ori pe lună, la benzinărie. Carburanţii sunt mai scumpi cu 40% faţă de perioada de dinainte de pandemie. Asta înseamnă că mai scoatem din buzunar aproximativ 700 de lei, dacă folosim zilnic maşina. RCA-ul şi combustibilii au avut cele mai mari creşteri de preţ în ultimii doi ani. "Până şi piesele s-au scumpit. Deci, nu există nimic care să fie la fel ca acum un an sau ca acum doi", spune un bărbat.
Cât costă ITP-ul
ITP-ul nu va mai fi nici el ce-a fost. În cazul maşinilor mai vechi de 12 ani, se face anual şi costă, în medie, 110 lei. Scumpirile din piaţă s-ar putea să schimbe preţul, care, în ultimii trei ani, a rămas constant. "Sunt de acord ca preţul la ITP să mai crească, undeva la 200 de lei pentru că sunt atâtea cheltuieli. Chiriile s-au scumpit, trebuie să ne luăm salarii", a declarat Ionuţ Tudor, inspector ITP.
"O revizie costă undeva la 700-800 de lei, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, de numărul de litri de ulei care intră în acel motor. În acest preţ este inclusă manopera şi toate piesele", explică Radu Văduva, proprietar service. De două ori pe an, mai apare o cheltuială: schimbarea cauciucurilor. "Până în 300 de lei pe an ar fi costul acestor anvelope".
Până atunci, mai adăugăm şi rovinieta, care se scumpeşte în funcţie de cursul de schimb şi tragem linie. Întreţinerea unei maşini de categorie medie ne costă peste 10.000 de lei pe an. Cu alte cuvinte, ar trebui să punem deoparte 900 de lei pe lună, ca să o putem scoate din parcare. Cu 35% mai mult decât în 2020.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰