Video Cum arată lucrările de 7 miliarde de euro pe cele 4 autostrăzi din România. Proiectele trebuie finalizate în maximum 4 ani
Uniunea Europeană ne dă, dar nu ne bagă şi în traistă! Vorbim despre banii primiţi cu care trebuie să facem autostrăzi - peste 7 miliarde de euro pentru aproape 500 de kilometri de drumuri rapide. Dacă nu se mişcă repede, statul român riscă să rămână fără fonduri. Observator a analizat situaţia celor patru autostrăzi pentru care am cerut finanţare.
Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. O şansă istorică pentru România de care, dacă am profita, am primi mulţi bani europeni prin care să ne dezvoltăm reţeaua de drumuri. Patru proiecte de autostrăzi sunt cuprinse în PNRR şi o provocare pe măsură: să le finalizăm până în 2026. "E absolut evident că n-o să fie gata tot ce este în PNRR. Şi la nivel de autostrăzi şi pe alte elemente de transport", a declarat Ionuţ Ciurea, Asociţia Pro-Infrastructura. "Sunt într-o zonă de optimism moderat", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. "Dacă dumnealui este optimist-moderat, noi nu putem să fim decât realişti", mai spune Ionuţ Ciurea, Asociţia Pro-Infrastructura.
România are acum 938 de kilometri de autostradă, iar aproape 140 sunt în lucru
Până în 2026 am avea şanse mari să realizăm doar 188 de kilometri. 82 de kilometri au şanse bune, iar 96 de kilometri sunt, deja, la limită- arată o analiză. Un tronson pentru care suntem la un pas să pierdem finanţarea se află pe Autostrada Lugoj-Deva. Aşa arată o autostradă muzeu. Intrată deja la capitolul imposibil. Suntem pe A1- lotul cuprins între Margina şi Holdea. Gaura lipsă din autostrada care leagă Sibiul cu graniţa de Vest are, în total, 9 km, dintre care 2 kilometri reprezintă tuneluri. Noua licitaţie prevede 15 luni pentru proiectare şi 42 de luni pentru execuţie. Adică cinci ani. Fără să mai punem la socoteală cel puţin un an pentru achiziţia publică.
"Din păcate, ne luăm adio de la acest scurt tronson care a mai rămas pe Autostrada 1 de executat, în afară de Sibiu-Piteşti, evident", a declarat Ionuţ Ciurea, Asociţia Pro-Infrastructura. Ministrul Transporturilor mai speră, însă. "În 9 iunie este data-limită de depunere de oferte", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. Un blocaj întâlnim şi pe Autostrada Unirii, Ungheni-Târgu Mureş Aici, capetele cuprinse în program au slabe şanse să fie gata până în 2026. Motivul? Birocraţia a pus beţe-n roate începerii lucrărilor.
Probleme sunt şi pe Autostrada Transilvania. Pentru segmentul dintre Nădăşelu şi Zimbor de pe Autostrada 3 una scria în contractul iniţial şi alta se poate face, de fapt. Pentru că vobim despre o construcţie pe un teren problematic, Compania de Drumuri a trebuit să vină cu altă soluţie tehnică, ceea ce a întârziat demersurile. "Pe acea zonă, între cele două tronsoane, există şi alunecări de teren, au fost diverse lucruri, dar s-au agreat toate soluţiile, astfel încât la finalul anului 2024 să poată fi date în circulaţie", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Rămâne de văzut dacă termenul va fi respectat. Şanse mai bune să fie gata peste patru ani are în schimb tronsonul Bacău-Paşcani de pe Autostrada 7, în timp ce porţiunea dintre Focşani-Bacău este la limită. "Până la sfârşitul anului ţinta mea este să semnăm contracte pe tot A7-le pe tot tronsonul de la Ploieşti la Paşcani. De asemenea de la Marginea la Holdea", a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. PNRR ne obligă să semnăm contractele pentru toate lucrările până anul viitor şi să executăm cel puţin jumătate din lucrări până în 2024. Altfel, proiectele vor fi suspendate. În caz contrar... "Un scenariu ar fi că dăm toţi banii înapoi, pierdem autostrada respectivă. Celălalt scenariu, mai puţin dramatic, este că pierdem banii din PNRR alocaţi pentru ce nu reuşim să construim", a declarat Ionuţ Ciurea, Asociţia Pro-Infrastructura. România are acum 938 de kilometri de autostradă, iar aproape 140 sunt în lucru.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰