Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Ce înțeleg românii prin digitalizare. Robert Berza: "Oamenii nu mai vor să piardă vremea"

Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, vorbeşte, astăzi, în cadrul rubricii IQ Financiar, despre digitalizarea României, cu experți în domeniu.

de Iancu Guda

la 06.08.2025 , 08:28

Ce înțeleg românii prin digitalizare. Robert Berza: "Oamenii nu mai vor să piardă vremea" Ce înțeleg românii prin digitalizare. Robert Berza: "Oamenii nu mai vor să piardă vremea"

Iancu Guda: Mă bucur să-l avem invitat alături de noi pe Robert Berza. Este director executiv la Edge Institute. Bine ai venit la IQ Financiar, Robert.

Robert Berza: Mulțumesc de invitație, bine te-am găsit.

Iancu Guda: Ca să înțeleagă oamenii ce este Edge Institute. Un think tank, adică un grup de profesioniști din privat care aduc know-how-ul, adică cunoașterea și experiența lor acumulată în zeci de ani. Că nu suntem chiar atât de tineri. De experiență la cel mai înalt nivel în privat, despre cum accelerăm digitalizarea în România pentru beneficiul nostru al tuturor. Foarte important. The Edge Institute este non-profit și aduce doar expertiză și cunoaștere pentru noi toți, privat și sectorul public. Și-aș vrea să începem, Robert, cu sectorul public. Pentru că trebuie să fie primul care dă semnal și educă privatul. Ce înseamnă digitalizarea asta a sectorului public și niște exemple concrete? Că pentru mulți sună un cuvânt pompos, dar concret, practic, ce ar însemna?

Articolul continuă după reclamă

Robert Berza: Practic, noi ne-am dus întâi să-i întrebăm pe români ce înțeleg ei prin digitalizare și ce-și doresc la nivel de digitalizare. Și sunt niște evenimente de viață foarte clare pe care ei le identifică. Interacțiunea cu statul la nivel de birocrație ar vrea să dispară prin digitalizare. Deci ai toate documentele la tine în telefon. Nu mai trebuie să te duci de fiecare dată la ghișeu să ceri aceleași documente și la alte ghișee să ceară documente pe care statul le are. Deci o temă pe care cred că o știm cu toții și o acceptăm. Interacțiunea românului cu spitalul. Pentru că și acolo e o mică durere. Practic, oamenii vor să-și facă programări online. Ar vrea un istoric. Și doctorii vor asta, da? Evident, rețeta digitală, astfel încât tot ce ține de relația cu farmacii și achiziția de medicamente să fie... și istoricul lor să fie la îndemâna oricui.

Iancu Guda: Și să avem trasabilitate și să nu mai mergem să luăm tot felul de antibiotice pe sub masă, fără rețetă sau rețete false.

Robert Berza: Și mai sunt toate lucrurile care țin de drepturile sociale ale lor personale: certificate de naștere, urbanism - să zicem, pentru casă - dar și pentru mașină, tot ce ține de înmatriculare, vânzare. Deci, oamenii văd o pierdere de timp, practic, care se poate transforma într-o eficiență care, la rândul ei, aceasta le generează lor focus pentru carieră, familie, în fine. Ce își doresc - nu să mai piardă vremea în interacțiunea.

Iancu Guda: Și aș adăuga și zona de business. Sunt convins că nu e timp, dar acolo, clar, să înființezi o firmă, să ții informațiile, să obții tot felul de certificate - s-au făcut progrese, se mai pot face, mai ales la înființare și, de ce nu, la închidere? Spune-mi, te rog, voi deja la Edge Institute contribuiți cu idei, analize, recomandări, un newsletter foarte interesant, este gratuit și vă recomand tuturor să accesați aceste resurse valoroase, gratuite. Ce piedici ai văzut, Robert, în această digitalizare a statului și care ar fi soluțiile ca să să depășim?

Robert Berza: Suntem ultimii la coada Europei în indicii de digitalizare și, ca atare, eforturile noastre trebuie accelerate puternic. În general, orice companie sau familie, când vrea să accelereze un efort, primul lucru este definiția responsabilităților și rolurilor oamenilor în echipă. Asta este și la stat, pe acest subiect. Cea mai mare problemă în momentul de față aș spune că este o organigramă a digitalizării care să funcționeze rapid. Și nu vorbim de o chestie extrem de pompoasă. În anumite cazuri trebuie doar să muți două, trei piese dintr-un puzzle și lucrurile se mișcă. Dar, în general, statele - Estonia, Danemarca, Olanda - care sunt puternic digitalizate și au eficiența relației cetățean-stat, au, de sus până jos, știi foarte clar cine este chief digital officer-ul țării, care sunt resursele la nivel de agenții de digitalizare sau echipele din ministere, care au puternice echipe de digitalizare, la ce proiecte funcționează și cum toate între ele sunt interconectate. Pentru că, altfel, vedem și la noi destule eforturi și destule soluții care apar în piață, dar nu sunt atât de interconectate și nu îi generează clientului ușurința de a naviga printre aceste servicii ale statului cum face în alte zone, să zicem.

Iancu Guda: Deci aici: structură, responsabilitate, fonduri suficiente și autoritate ca să impui aceste reforme. Pentru că avem autoritatea pentru digitalizarea României, dar, din ce ai spus și mai dezvoltăm și te invit să rămâi în episodul următor, lipsesc aceste elemente de structură foarte clare: responsabilitate, bugete și trasabilitate ca să se impună aceste schimbări. Și pentru că am anticipat deja invitația, o să te rog să dezvoltăm, Robert, pentru că mai sunt de spus în episodul următor, și mulțumesc că vei continua cu noi discuția.

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii spre o carieră în gaming?
Observator » IQ Financiar » Ce înțeleg românii prin digitalizare. Robert Berza: "Oamenii nu mai vor să piardă vremea"