Cascada Bigăr şi Tunelul Iubirii, printre locurile unice uitate de lume: Dă o senzaţie de sărăcie şi nepăsare
Dumnezeu ne-a dat şi ape, şi munţi, şi păduri, şi locuri unice în lume. Dar când a văzut că nu ştim ce să facem ele, şi le-a luat înapoi. Lăsând gluma la o parte, în ultimii ani au dispărut pur şi simplu obiective turistice care plasau România în topuri mondiale de renume. Cea mai frumoasă cascadă din lume. Ori cel mai instagramabil loc din Europa. Nimic nu mai există. Autorităţile fie nu au mişcat un deget să cureţe locurile de buruieni, fie dau vina tot pe natură.
Vestea, dar mai ales imaginile spectaculoase, s-au răspândit, aşa, cu viteza online-ului, pe toată planeta iar cascada Bigăr din Caraş Severin, România, a intrat, pe primele poziţii, în topul celor mai frumoase cascade naturale din toată lumea.
În 2010 National Geographic Traveler a prezentat, pentru prima dată, cascada de la noi în presa turistică de specialitate. Iar în 2013 The World Geography a pus Bigăr pe primul loc pe lista celor mai spectaculoase cascade din lume. Turişti din toată lumea au venit să vadă minunea.
Până într-o zi de iunie, în 2021, pe la orele 18. Când, din cauze naturale, cascada s-a prăbuşit. Au existat însă multe voci printre activiştii de mediu care au spus că asta nu s-ar fi întâmplat dacă n-ar fi existat o păstrăvărie din zonă care capta apa din râu.
Cascada s-ar putea prăbuşi iarăşi, din cauze naturale
"Ea este formată din puf calcaros, apa care vine pe ea conţine calcar, acesta în zeci de ani se tot depune şi la un moment dat, sub propria greutate, se fisurează şi se rupe. Este un fenomen natural care se întâmplă la 100, 150 de ani” a spus Gheorghe Bolvănescu, ranger la Parcul Naţional Cheile Nerei.
Şi, susţin specialiştii din domeniu, nimic nu poate opri sau evita acest lucru.
"Asta înseamnă că există riscul şi bucata aceasta la un moment dat să se prăbuşească. Cu siguranţă. Nu putem şti exact când, dar există acest risc" a mai spus Gheorghe Bolvănescu.
Doamna Rodica, din Timişoara, a ajuns mai mult din întâmplare la cascadă. Şi, spune ea, e mare păcat că astfel de locuri sunt lăsate aşa, la voia întâmplării.
"Nu prea sunt promovate, noi întâmplător am văzut pe Google, noi stăm la Lacul Secu, nu este deloc promovată, deci cine iubeşte muntele e păcat să nu vadă. Este de vis, îi aşteptăm pe toţi cu drag, avem o ţară minunată" a spus aceasta.
"Tunelul Iubirii" de lângă Caraş-Severin, descoperit la întâmplare
Pentru că astfel de locuri din România nu sunt cunoscute, nu sunt promovate, nu sunt îngrijite. Unele, nu sunt descoperite, poate, niciodată. Decât din întâmplare.
"Eu şi prietenul meu Florin pe drumul acesta am văzut câţiva copaci pe care voiam să îi fotografiem. Şi mi-a spus exact aşa: 'Maestre, hai să vezi ce am găsit'. Am urcat pe linie şi am văzut un tunel pe linie, făcut aşa, din copaci, făcut de tren" a spus fotograful Mihai Tămăşilă.
Fascinaţi de descoperire, cei doi prieteni s-au pus pe fotografiat. Au publicat apoi pozele şi au botezat locul "Tunelul iubirii", exact ca cel de lângă micul orăşel Klevan din Ucraina. Mulţi nici n-au crezut că ce văd în poze e în România. Şi au venit să se convingă cu ochii lor. În scurt timp, Tunelul Iubirii de lângă Caraş-Severin, de pe o cale ferată care face legătura între Obreja şi Glimboca, a devenit o atracţie turistică în adevăratul sens al cuvântului.
"A fost ca un val de oameni care au început să vină, la un moment dat am fotografiat şi o nuntă aici, în acea zi ne-am întâlnit şi cu un autocar de 50 de oameni care au venit să viziteze tunelul respectiv" a mai spus Mihai Tămăşilă.
Comoara ascunsă, dată uitării
Tunelul Iubirii a fost inclus de către Parlamentul de la Bruxelles pe lista celor 28 de "comori ascunse" ale bătrânului continent şi unul dintre cele mai instagramabile locuri din această parte a lumii. Şi în timp ce oameni de pe toată planeta căutau pe hartă unde-o fi Caraş-Severin, România, nimeni din această ţară nu s-a gândit că ar putea face ceva ca să profite de pe urma locului acesta construit de natură şi de trenul care şi-a făcut tunel printre copaci. Între timp, circulaţia trenului pe acest tronson de cale ferată a fost oprită. Iar Tunelul Iubirii a devenit Tunelul Groazei.
În timp ce în Ucraina, acelaşi tunel a făcut din micul oraş Klevan, necunoscut pe hartă, o destinaţie turistică în toată regula. În jur s-au construit hoteluri, pensiuni şi restaurante, iar trenul care a ieşit şi acolo din circulaţie e ţinut pe şine doar pentru a păstra intact şi farmecul locului, şi tunelul.
"Tot ce pot să spun e că aşa se vede întreţinerea care se doreşte" a mai spus Mihai Tămăşilă.
Şi aşa se vede interesul unei ţări în a face din astfel de locuri destinaţii turistice căutate în toată lumea.
"Îmi dă o senzaţie de sărăcie şi de nepăsare, lipsă de optimism. Nu sunt oameni compenţi care să ia decizii probabil pe speţa asta a turismului" a spus cineva.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰