Antena Meniu Search
x

Video Creatorii de conţinut şi problema dezinformărilor de pe platformele de socializare: "Consumatorii consumă orice"

Cea mai populară platformă de socializare în rândul tinerilor este şi cea mai mare sursă de dezinformare: unul din cinci clipuri de pe TikTok conţine informaţii eronate, arata un studiu. Utilizatorii cad pradă fake news pentru că nu ştiu să verifice şi din alte surse şi oricine poate încărca aproape orice pe platformă.

Clara Mihociu
de Clara Mihociu

la 21.09.2022, 19:58

Vezi și
  • TikTok a devenit cel mai căutat instrument de informare.

La 18 ani, Vlad este un împătimit al TikTok-ului. Nu prea citeşte cărţi, nu se uită la televizor, aşa că atunci când vrea să afle ceva pentru şcoală sau despre hobby-urile sale, caută pe platformă. Nu s-a întrebat niciodată dacă informaţiile sunt şi adevărate. 

Vlad: Da, mă informez mai ales acum despre şcoală. Probabil sunt informaţii corecte, nu ştiu.

60% dintre utilizatori sunt din Generaţia Z, adică tineri cu vârste de până în 30 de ani. Sunt pradă uşoară pentru fake news din simplul motiv că nu au obişnuinţa să consulte şi alte surse. Mihai Repede are aproape 600 de mii de urmăritori pe TikTok şi trăieşte mai mult pe platformă: stă chiar şi 16 ore pe zi conectat. 

Mihai Repede, creator de conţinut: Consumatorii consumă orice. Creatorii ar trebui să aibă responsabilitatea primară în a pune pe TikTok doar informaţii corecte şi verificate. Algoritmul nu ţine cont de claritatea informaţiilor sau de corectitudinea ei şi o dă mai departe. Şi cine nu e instruit să îşi caute informaţia din mai multe surse, cade. Cade în plasa asta a dezinformării. 

Pe acelaşi subiect

TikTok, cel mai căutat instrument de informare

Doar că oricine poate încărca aproape orice, fără filtre sau verificări. Pentru cei care înghit pe nemestecate orice le apare în feed are un singur sfat. 

Mihai Repede, creator de conţinut: Nu ar trebui să ne îndepărtăm de sursa informaţiei corectă, a cărţilor scrise de specialişti care au făcut o şcoală în domeniile pe care le practică şi pe TikTok să-i ascultăm doar pe specialiştii care sunt verificaţi. 

Alţi tineri şi-au dezvoltat în timp anticorpii şi gândirea critică şi iau cu o doză mare de scepticism tot ce găsesc pe TikTok: "Despre politică, despre şcoală, mintea omului. Le-am verificat, doar că are şi content mai rău care nu trebuie văzut de toţi copiii".

Studii recente arată că mai bine de 20% dintre informaţiile de pe reţeaua de socializare sunt false. Specialiştii spun că părinţii ar trebui să predea primele lecţii despre fake-news. 

Ciprian Iftimoaei, sociolog: Copiii care petrec aşa cum arată studiile sociologice mai mult de şase ore pe zi scrolând pe aceste reţele de socializare sunt cu atât mai mult expuşi dezinformării. E foarte importantă educaţia. Să le explicăm cum se poate verifica informaţia din mai multe surse. 

Un miliard de utilizatori din peste 150 de ţări folosesc în fiecare zi TikTok-ul. Iar anul trecut, platforma a detronat Google devenind cel mai căutat instrument de informare. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Vă tentează să mergeţi în vacanţă cu rulota în loc să vă cazaţi la hotel?

Observator » Stiri sociale » Creatorii de conţinut şi problema dezinformărilor de pe platformele de socializare: "Consumatorii consumă orice"