Video Etichetă nouă pe produse, pentru a combate înşelătoria "shrinkflation". Magazinele au o lună ca să o aplice
Într-o lună, scumpirile camuflate din magazine vor trebuie semnalate print-o etichetă suplimentară. "Legea shrinkflation" a fost publicată în Monitorul Oficial. Pe model francez, comercianţii vor fi obligaţi să-și anunțe clienții când cantitatea produselor afişate a fost diminuată, fără a reduce din preţ.
Chipsuri mai puţine, cutii de lapte cu volum mai mic sau orez cu gramaj redus. Sunt doar câteva alimente care au intrat la apă în supermarketuri, fără ştirea clienţilor. Preţurile însă au rămas neschimbate sau chiar au crescut.
"E incorect faţă de cumpărător. Şi chiar degradant pentru vânzător, pentru cel care produce", spune un localnic.
Ca să pună capăt practicii "shrinkflation", autorităţile au obţinut acordul Comisiei Europene pentru a putea denunţa la raft această practică înşelătoare.
Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial
- Produse iubite de români, cancerigene şi vopsite în laborator. Când vor dispărea alimentele periculoase de pe...
- Au început reducerile în mall-uri și în magazinele online. Cu cât se vinde acum o ținută completă de plajă...
- Conserve de pate, duse la analize la laborator. Surprize la aflarea rezultatelor
Supermarketurile vor fi obligate să pună o etichetă suplimentară la raft, în dreptul produselor afectate de shrinkflation.
Pe alimente va apărea, în mod obligatoriu, şi perioada în care vor fi vândute cu gramaj scăzut. Vânzătorii au, din acest moment, 30 de zile pentru pune totul la punct. Aşadar, cel mai probabil, vom vedea pe rafturi etichetările suplimentare din luna octombrie. Cei care nu vor respecta noile reguli pot primi amenzi de până la 10 mii de lei, iar produsele găsite fără etichetă vor fi retrase de la vânzare. Noile măsuri nu se aplică magazinelor online.
"Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie! Aplicăm sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații", spune Marcel Ciolacu, premierul României.
Comercianţii sunt furioşi că nu au fost consultaţi şi arată cu degetul spre producători.
"Iar pică pe retailer vina. Nu tăiem noi pachetul de unt, nu umblăm noi la bidonul de blasam de rufe. Şamponul de 360 l-au făcut de 330. Chipsurile le-au scăzut cu 15 grame, orezul cu 100 de grame. Aici ar fi trebuit o presiune mai mare pe procesatori. Va fi o muncă criminală. Tre să-i fac poză, tre' să decupez poza într-un program de calculator, trebuie să o printez pe etichetă. Cred că depăşeste un leu eticheta. 1 leu 20, 1 leu 50", spune Feliciu Paraschiv, reprezentant retaileri mici şi mijlocii.
Diferenţa va ajunge în preţul de raft
"Faptul că scrie gramajul, iar preţul mi-l fac în funcţie de preţul materiei prime şi rezist sau nu pe piaţă, e treaba mea. Cred că este o politică de marketing. N-o consider înşelăciune", explică Dragoş Frumosu, expert în industria alimentară.
În Franţa, deja de trei luni, supermarketurile lipesc avertismente de preț pe alimente, pentru a-i expune public pe furnizorii care practică shrinkflation. O altă metodă înşelătoare care a ajuns pe rafturile magazinelor din Vest este "strechflation". Constă în creșterea cantității unui produs, în timp ce prețul este majorat disproporționat. Spre exemplu, gramajul poate să crească cu 10 la sută, iar prețul cu 29 de procente.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰