STUDIU: 8 din 10 tineri din Generația Z cumpără mai mult în perioada Crăciunului și a Revelionului
Conform unui studiu, 80% dintre tinerii români din Generația Z fac mai multe cumpărături de Crăciun și Revelion, iar 64% dintre ei "sunt influențați de oferte personalizate".
Potrivit Barometrului Sezoanelor Financiare, realizat de Asociația CFA România cu sprijinul UniCredit Bank, 80% dintre tinerii români din Generația Z fac mai multe cumpărături în perioada sărbătorilor de iarnă.
Aproape două treimi dintre ei, adică 64%, „sunt influențați de oferte personalizate”.
Sezonul festiv aduce românilor atât bucuria cadourilor, cât și presiunea cheltuielilor. Studiul arată că 63% dintre români cumpără mai mult decât de obicei în perioada Crăciunului și Revelionului, procent care crește la 80% în rândul tinerilor Generației Z.
Sărbătorile de iarnă reprezintă momentul principal de cumpărături, când românii merg în magazine pentru a-și face aprovizionarea din nou, după perioada Black Friday, potrivit Mediafax.
Românii sunt expuși la newslettere, reclame personalizate și oferte cu termen scurt. Tinerii Generației Z sunt, de altfel, cei mai receptivi. 64% „declară că se lasă influențați de oferte personalizate cel puțin uneori”.
Procentele scad în rândul generațiilor mai mature. Datele arată că entuziasmul sărbătorilor și cadourilor se simte în rândul a 57% dintre Millenials și 49% dintre cei din Generația X. Majoritatea românilor acționează cu prudență față de ofertele limitate. 46% compară prețurile sau caută alternative, iar 36% „pun produsele în coș și decid mai târziu”.
Conform studiului, doar 8% cumpără imediat de teama de a pierde oferta, comportament mai frecvent la Generația Z, iar 9% ignoră complet promoțiile.
Diferențele apar și în modul de gestionare a riscurilor
Tinerii între 18 și 28 de ani au identificat oferte false și au reușit să le evite în proporție de 64%. Doar 4% nu sunt siguri dacă au întâlnit fraude. În Generația X, 15% nu știu dacă s-au confruntat cu fraude. Aproximativ 8% dintre români „recunosc că au fost victimele ofertelor false sau fraudelor online”.
Educația financiară ajută românii să gestioneze mai bine resursele și să-și asigure independența financiară. Peste jumătate dintre respondenți citesc și aplică mesajele despre consum responsabil, inclusiv 60% dintre tinerii Generației Z.
Un sfert dintre români vor să recunoască reducerile reale, iar un procent similar vrea să evite cumpărăturile impulsive.
În rândul Generației Z, 44% „vor să învețe cum să economisească pentru cadouri”, peste 20 de puncte procentuale mai mult decât media populației. În privința economisirii, 66% o văd ca responsabilitate, 24% ca planificare pentru viitor, iar doar 8% o asociază cu restricție sau renunțare.
Studiul s-a derulat între 3 și 6 noiembrie 2025, prin Computer Assisted Web Interviewing, pe 1.130 de respondenți din Generațiile Z, Millennials și X, preponderent din mediul urban.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰