Video Cârpeli, denivelări şi surpări peste surpări. Decizie radicală cu privire la singura autostradă construită de la zero în 30 de ani
În loc să trecem de o mie de kilometri de autostradă, riscăm să închidem şi drumurile de mare viteză pe care le avem. Ministrul Transporturilor a cerut o expertiză a întregii autostrăzi Sebeş-Turda, singura construită de la zero şi terminată în ultimii 30 ani. Motivul? La nici doi ani de la inaugurare, surpările apar una dupa alta.
Aşa s-a lucrat pe Autostrada A10 Sebeş-Turda. Cu mulţumiri publice către fiecare ministru aflat la putere în cei 7 ani cât a durat constructia celor 70 de kilometri.
Alex Prunean, reporter Observator: Ultimul lot a fost inaugurat de Ziua Națională, în 2021. Dar, din cauza unei surpări, timp de un an după aceea, pe o distanță de 2 kilometri șoferii au putut folosi doar o singură bandă. Istoria se repetă acum pe sensul opus, unde din același motiv au fost impuse restricții.
Fiecare rundă de alegeri a inaugurat în grabă câte un lot din cele patru, iar asta pare să fi avut consecinţe şi asupra calităţii infrastructurii. Fiecare kilometru a costat, în medie, 10 milioane de euro, dar problemele apar de la lună la lună.
Ministrul Transporturilor recunoaște că lucrările au fost grăbite la Autostrada A10 Sebeş-Turda
- Autostrada Sebeş-Turda "face valuri", se plâng şoferii. Din cauza denivelărilor se prelungesc restricţiile de...
- S-a stabilit traseul final al Autostrăzii Ploieşti-Braşov. Când se estimează că vor putea circula mașinile
- Încep lucrările pe A1 pe un sector care leagă județele Timiș și Hunedoara. Noul segment va avea peste 10 kilometri
Chiar ministrul Transporturilor, fost premier în timpul şantierului, recunoaşte că lucrările au fost grăbite în scop electoral.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Avem o boală sau a fost o boală pe zona asta. Indiferent de cine a fost ministru sau prim-ministru. Trebuie să inaugurăm electoral diverse lucrări. Unele dintre ele par să nu aibă standardele de calitate aşa cum trebuie. O expertiză pe tot traseul respectiv s-ar putea să fie necesară.
O expertiză care nu se ştie nici cât va costa, nici cine o va plăti. Dar care ar putea scoate la iveală lucruri mult mai grave.
Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: La dealul acesta s-a lucrat în grabă. S-a şi subproiectat, s-a lucrat şi în grabă şi atunci nu trebuie să ne mire că alunecă. Este frustrant, dar este posibil să avem aceste restricţii de circulaţie. Din fericire, în cazul autostrăzilor, rareori se închide toată autostrada.
Iar spaţiile de servicii nu au fost finalizate nici acum, la un an de la inaugurare.
Alex Prunean, reporter Observator: România are șanse în această toamna să atingă borna simbolică de 1000 de km de autostradă, pentru că lotul de 13 km dintre Nuşfalău și Suplacu de Barcăueste aproape gata. Vorbim însă despre 1000 de kilometri construiți, nu și folosiți, deorece legătură dintre ultimul lot și drumul național nu este gata, deci lotul nu va putea fi folosit.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰