Video Fuga lui Nicolae Ceauşescu cu elicopterul. Aparatul de zbor a căzut 12 m în gol, fiind la un pas de prăbuşire
A fost odată ca niciodată, nu mai departe de acum 34 de ani, o ţară în care magazinele erau goale, programul la televizor se rezuma la doar două ore pe zi, iar oamenii râvneau la apă caldă şi căldură ca la luxul suprem. Iar locuitorii acestei ţări nu sperau că viaţa li se va schimba vreodată. A existat însă un moment crucial care a deschis drumul spre o Românie aşa cum e azi. Iată cum a început istoria ultimelor trei decenii de libertate.
22 decembrie 1989, ora 10.00. Nicolae Ceaușescu anunță că generalul Milea, şeful Armatei Române, s-a sinucis și-l numește trădător. În câteva minute, prin decret prezidențial, a fost instituită "starea de necesitate". Anunțul s-a făcut la radio. Vestea așa-zisei sinucideri a fost și scânteia care a aprins Revoluția la București. Oamenii încep să se îndrepte, furioşi, spre Comitetul Central. Armata primește ordin să se retragă și să-i lase să treacă. Puțin înainte de miezul zilei, dictatorul renunță să mai iasă la balcon și caută să ajungă la elicopter.
"Am pierdut aproximativ 10-12 metri în gol"
La ora 11 și 40 de minute, elicopterul Dauphin 203 aterizează pe acoperișul Comitetului Central. La bord, colonelul Vasile Maluțan, comandorul Mihai Ștefan și mecanicul Stelian Drăgoi. Soții Ceaușescu ajung pe acoperiș, 26 de minute mai târziu însoțiți de doi ofițeri ai Securității și doi aghiotanți. La ora 12.09, decolează. În timp ce aeronava se ridică, mulţimea e cuprinsă de euforie şi se aud scandări la care mulţi nici nu îndrăzneau să se gândească până atunci. Comandorul Mihai Ștefan, copilotul elicopterului care l-a luat pe Nicolae Ceaușescu de pe acoperișul Comitetului Central, nu va uita niciodată "ultimul zbor de importanță extraordinară".
"Am decolat. Acum, greutatea elicopterului era depășită cu mult. Am tras și am făcut viraj. Am pierdut aproximativ 10-12 metri în gol", a declarat Mihai Ştefan, copilotul elicopterului. Erau nouă oameni pe șapte locuri și rezervorul plin. O suprasarcină prea mare pentru aparatul de zbor. "Noroc că pe vremea aia nu erau sârme că le luam cu totul și cădeam. Imediat ce elicopterul a luat viteză, Maluțan mi-a spus: "De data asta am scăpat, vedem de acum încolo"", a declarat Mihai Ştefan. Comandorul îşi aminteşte fiecare minut al zborului. Și-a notat tot, imediat ce a simțit, din nou, pământul sub picioare. Paginile document ni le-a arătat în premieră astăzi. Istoria acelei zile este scrisă cu creionul pe foi îngălbenite.
- 22 decembrie 1989, ziua în care Elena şi Nicolae Ceauşescu au fugit de furia poporului, cu elicopterul. Traseul...
- Cum a murit Jean Louis Calderon la Revoluţia din 1989. Fiica sa descrie ultimele clipe din viaţa jurnalistului...
- Revoluţia din 1989. Azi se împlinesc 34 de ani de la prima înfruntare sângeroasă din Capitală şi ultimul...
La manșa Delfinului erau Vasile Maluțan și Mihai Ștefan. Pe primele locuri din spate au urcat Elena Ceaușescu, pe un scaun, iar Nicolae Ceaușescu s-a așezat, efectiv, peste mecanicul Stelian Drăgoi. Pe bancheta din spate s-au înghesuit fidelii aghiotanți, Emil Bobu, Manea Mănescu și gărzile de corp, Florian Raț și Marian Rusu. Turnul de Control încearcă să ia legătura cu piloții, Ceaușescu dă ordin să nu fie comunicată destinația. "Le-am spus că direcția noastră e necunoscută. Dar am spus: atenție, Balta Mică. Asta era un indiciu când ne duceam noi și-l luam de acolo. Speriat, speriat. Și el și ea, dar mai ales el. Speriat-speriat. Nu zicea nimic", a declarat Mihai Ştefan. La ora 12 și 18 minute, elicopterul aterizează în Snagov, la reședința prezidențială. Soții Ceaușescu coboară și aleargă spre Palat, cu tot cu aghiotanți și oamenii din Securitate.
Aici, începe construirea planului de scăpare. Ceaușescu cere deschiderea tuturor liniilor telefonice și, timp de 26 de minute, alături de aghiotanți, sună, în disperare, la liderii de încredere din teritoriu. Cerea să aterizeze pe platforma muncitorească din Târgoviște. După aproape 50 de minute, soții Ceaușescu ies din reședința prezidențială și se îndreaptă spre elicopter. Dictatorul are cu el o sacoșă în care sunt mere și pâine. "Au venit, s-au dus în fața elicopterului, și-au luat la revedere de la Bobu și Manea Mănescu și, după care noi, hai să decolăm. Am ratat prima decolare, am tras prea tare și apoi am luat viteză și am ieșit de acolo", a declarat Mihai Ştefan. Ora 13 și 20 de minute. Delfinul decolează de la Snagov. Dictatorul cere direcția Pitești, însă piloții îl îndreaptă spre Otopeni. Colonelul Vasile Maluțan s-a întreptat spre baza din Otopeni sub pretextul că, acolo, alte două elicoptere cu gărzi înarmate se vor ridica să-i escorteze într-un loc sigur. De altfel, asta era și dorința lui Ceaușescu încă de la decolare. Numai că, între timp, ierarhia se schimbase.
La Otopeni, Delfinului i se interzice aterizarea. Maluțan ține elicopterul în aer în timp ce discută cu operatorul care era de serviciu. Este întrebat de ce au mai venit aici. Răspunsul are gust de resemnare: "Am venit să vă mai vedem o dată", spune Maluțan, apoi închide comunicațiile și se îndreaptă spre Pitești. Zboară doar câteva minute și, din Turnul de Control, operatorul cere din nou detalii despre localizare. "Dauphin 203, poziția. Și Maluțan a zis: nu știu unde sunt. În aproximativ un minut, un minut jumătate, cea din turn a zis: Dauphin 203, sunteți reperați radar și sunteți la 30km V-N-V de Otopeni. Ceaușescu ne-a făcut semn să aterizăm", a declarat Mihai Ştefan.
Pe data de 25 decembrie 1989, la ora 14 și 45 de minute, Nicolae și Elena Ceaușescu sunt executați
Forțați de amenințarea doborârii, piloții aterizează Delfinul în dreptul localității Sălcuța, cam la 200 de metri de șosea. "Unul dintre ei s-a dus în șosea, a oprit doctorul cu mașina roșie. Apoi au coborât și ei doi, însoțiți de celălalt și s-au dus acolo. La un moment dat, l-a chemat pe Maluțan. Și zice, să nu dați poziția", a declarat Mihai Ştefan. Echipajul elicopterului Dauphin 203 decolează spre casă, în siguranță. "Când am aterizat la hangar la Otopeni, acolo, am pus capul pe bord și am început să plâng", a declarat Mihai Ştefan. La Sălcuța, Elena și Nicolae Ceaușescu caută, în continuare, să scape. Fugarii se urcă în Dacia roșie, alături de ofițerul de Securitate, Florian Raț. Direcția: localitatea Cobia, de lângă Târgoviște. După aproape 30 de kilometri, schimbă mașina în localitatea Văcărești. Șoferul îi duce la Institutul de Plante de lângă Târgoviște. Aici, dictatorii, trăiesc ultimele clipe de libertate. Aproape de ora trei, Miliția descinde în Institut și soții Ceaușescu sunt arestați.
Elena și Nicolae Ceaușescu sunt duși la Unitatea Militară de la Târgoviște. Procesul începe,în ziua de Crăciun, la ora 13 și 20 de minute. Dictatorii sunt scoși dintr-un TAB și duși în sala de judecată. Ceaușescu acuză: lovitură de stat. După o oră și 20 de minute, pentru genocid, subminarea puterii de stat și a economiei naționale, dar și pentru încercarea de a fugi din țară, comisia decide: "Condamnă, cu unanimitate de voturi, pe inculpații Ceaușescu Nicolae și Ceaușescu Elena, la pedeapsa capitală și confiscarea totală a averii". Pe data de 25 decembrie 1989, la ora 14 și 45 de minute, Nicolae și Elena Ceaușescu sunt executați. Urmele gloanțelor au rămas și acum în zidul fostei Unități Militare. Pentru că, aici, s-a scris o bucată de istorie care a resetat România. O istorie pe care cei care au trait-o nu o uită, iar cei care nu au trait-o, trebuie să o știe.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰