Exclusiv Generația sub Presiune. Școala online a fost o traumă pentru mulți elevi, iar rezultatele devastatoare. Copiii se reîntorc debusolați la cursuri
De 30 de ani, România se luptă să construiască un sistem sănătos de educaţie, dar în pandemie şcoala a rămas repetentă de-a binelea. Elevii au pierdut materie pe care nici măcar ministrul nu ştie dacă o vor mai recupera vreodată. De luni, copiii se întorc la şcoală debusolaţi şi cu goluri mari. Cum arată azi şcoala, aşa va arăta şi România în viitor. Urmăriţi un nou material din seria Generaţia sub presiune, cu Mădălina Iacob.
Antonia, elevă: Când doamna a zis ca noi nu o sa mai mergem la şcoală, toţi copiii s-au bucurat! Pentru noi a fost ca o vacanţă!
Ai grijă ce-ți dorești, s-ar putea să se întâmple. Vacanța fără sfârșit pe care au visat-o mulți elevi s-a transformat într-o povară.
Cătălina Ifrim, Consiliul Elevilor, București: La început nu am crezut că o să se întindă pe o perioadă atât de îndelungată, cum mulți dintre noi ne-am fi imaginat. A fost o gură de aer, o pauză pe care mi am dorit-o, dar apoi cred că dorințele nu au fost atât de bine cumpătate, încât a fost un șoc pentru toți.
S-au trezit brusc când au realizat ce pierd. Unii interacțiunea cu colegii, alții pur și simplu șansa la educație.
- Generaţia sub presiune. Soarta elevilor de clasa a 5-a, decisă la loterie. Multe clase sunt prea aglomerate, iar...
- Generația sub Presiune. Părinții, abandonați de stat de la izbucnirea pandemiei, sunt prinși între serviciu și...
- Bucureștenii îşi fac viză de flotant, doar pentru a-și da copiii la școlile bune. Unitățile sunt sufocate,...
Radu, elev: În online făceam pe caiet gen două exerciții, la școală făceam toată pagină. Mergea mult mai greu, și pentru unii colegi, un coleg de la mine din clasa nici nu poate să citească, îl ajutăm noi din când în când. Nu puteai să înțeleagă acel lucru. Dacă doi înțelegeau, celălalt nu înțelegea.
Denis, elev: Școala online nu mi-a plăcut pentru că nu aveam cu cine să mă joc, mai ni se oprea camera, nu puteam să îi văd, mi se opreau microfoanele.
Maria, elevă: Cel mai tare m-a afectat că eu sunt în aceeași clasă cu sora mea, iar chestia asta a fost o frustrare, conexiunea la internet era foarte proastă, eram nevoite să ne conectăm una sau cealaltă, iar pentru profesori nu era o opțiune asta.
Elevii au pierdut aproape trei semestre de şcoală
Un raport făcut de Banca Mondială, Unesco și Unicef arată că 1,6 miliarde de copii din întreagă lume au ratat lecțiile luni la rând. Și peste 168 de milioane au renunțat pur și simplu la școală. România încă nu știe câți elevi a pierdut pe drum în pandemie. La sate, mai ales, abandonul şcolar a fost prima opțiune după ce Internetul a dat eroare de prea multe ori...
Alexandru a terminat liceul și vrea să plece la muncă în străinătate. Școala online nu l-a convins că merită să învețe mai departe.
Alexandru, absolvent de liceu: Am intrat în clasa a nouă la prefesională, am terminat a unsprezecea, cu atestatul de mecanic și diplomă, am terminat studiile, a douăsprezecea și mai am încă o diplomă.
Reporter: Unde pleci?
Alexandru, absolvent de liceu: În Germania. Acolo am un unchi și sora care mă ajută.
Reporter: De ce nu vrei să rămâi aici?
Alexandru, absolvent de liceu: Pentru că se plătește foarte puțin.
Reporter: Acolo ce șanse ai avea?
Alexandru, absolvent de liceu: 8 ore, și ajung la 2300 de euro pe luna. Față de România la 3.000 de lei... e ceva...
Rezultate dezamăgitoare la examenul de Bacalaureat din 2021
Că el sunt mulți. Anul acesta peste 30 la sută dintre tinerii care au susținut examenul de Bacalaureat l-au picat. Și la clasa a opta s-a văzut eșecul școlii online în sate, unde au picat evaluarea de trei ori mai mulți elevi decât la orașe.
Marian Staș, specialist în Educație: Ne va durea că societate! Ne va durea din punctul de vedere al performanței profesionale, din punctul de vedere al angajabilitatii, al nevoii de forței de muncă educată și calificată, astfel încât să facă față unor profesii ale viitorului. Este o vorba, știți, cum îți așterni așa dormi. Şcoala este oglindă societății.
Daniela Voinea, directorul Școlii Sf. Voievozi: Probabil o să ne axam nu pe racapitularea de început de an și punctual pe ce va apărea, vizavi de materia nouă pe care trebuie să o asimileze...
Materia pierdută se recuperează. Așa promite ministrul Educației de la începutul anului. Dar numai 10% dintre elevi s-au înscris între timp la orele remediale. Mulți încep școala cu goluri imense.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: Indiferent de eforturile pe care le face orice sistem din orice țară, pierderile vor fi recuperate doar în timp.
Reporter: În cât timp?
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: Este greu de spus în cât timp…
Mâine, la Observator, vedem cât de mult isi doresc copiii sa se întoarcă în bănci. Ce am învățat din închiderea școlilor, dar și ce păstrăm din lecția online.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰