Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Cum se listează o companie românească la bursă: viziune, disciplină și transparență

Iancu Guda, specialistul economic al Observator, discută cu invitații din mediul de afaceri despre tendințe, transparență și strategiile care pot transforma companiile locale în campioni ai pieței.

de Iancu Guda

la 04.12.2025 , 11:07

Iancu Guda: Am vorbit despre sector, tendințe, crește consumul pentru produse românești cu etichetă curată, se reduce risipa și putem crește mai mult producția locală dacă stăvilim o dată această poveste care pare fără sfârșit, dar trebuie oprită pesta porcină. Spune puțin despre voi.

Cea mai mare companie românească de procesare de carne, peste 30 de ani. Comprimăm un minut sau chiar două minute, să zicem, ultimul an de muncă pe care l-ați depus ca să vă pregătiți pentru listare la BVB.

Radu Timiș, antreprenor: Primul și cel mai important pas a fost să definim viziunea de dezvoltare a companiei pentru următorii cinci ani de zile, pentru că odată cu acest pas la listări, cel mai important aspect al procesului a fost să fim capabili să explicăm povestea noastră de succes, ceea ce facem bine în cadrul companiei și cum planificăm să ne dezvoltăm în următorii cinci ani, tuturor investitorilor cu care am stat la masă.

Articolul continuă după reclamă

Iancu Guda: Deci, de ce viziune? Pe termen lung, că investitorii vin pentru viitor, nu doar pentru trecutul dovedit.

Radu Timiș, antreprenor: Sigur, și în cadrul acestui proces, interacțiunile cu investitorii sunt de ordinul zecilor. Și încă un aspect foarte important este ca ei să înțeleagă ceea ce faci tu bine și cum poți performa în viitor dacă reușești să aduni capital.

Iancu Guda: Deci, doi, încredere.

Radu Timiș, antreprenor: Încredere, transparență vis-a-vis de toată activitatea ta.

Iancu Guda: Pentru că așa vine încrederea. Și sunt multe idei preconcepute, mituri ale antreprenorilor români cu afaceri de familie, care rămân private, nelistate. Nu știu, ce obstacol sau ce crezi tu că nu ar trebui să descurajeze a antreprenorii români în procesul de listare?

Radu Timiș, antreprenor: E un carusel emoțional, întregul proces. Cel mai important este să înțelegi că acest proces se disciplinează foarte mult la nivel de management. Dacă ești o companie one man show, nu te poți lista pe bursă. Trebuie să ai o companie deja bine structurată, cu un management autonom, cu o ierarhie de conducere foarte bine organizată și cu un management și o remunerare meritocratică în cadrul companiei. Practic, trebuie să lași loc foarte mult de autonomie managementului tău. Doi, trebuie să înțelegi că nu mai ești singur în cadrul companiei și în momentul în care faci acest pas, răspunzi vis-a-vis de acțiunile tale, de bugetul tău și ieși la masă cu niște parteneri vis-a-vis de care trebuie să-ți ții promisiunile și planurile de business.

Iancu Guda: Și să fii corect, transparent și până la urmă decizii ai la tine că rămâi acționar majoritar, dar ai un partener care a investit în afacerea ta, nu un fond de investiții, ci zeci de mii, sute de mii de investitori care sunt reprezentați în adunarea AGA și tu propui bugetul, planul, viziunea, ei au încredere în tine, în echipa ta managerială și practic îi actualizezi periodic, trimestrial. Deci aș reține viziune, de ce, transparență, încredere, echipă, management, autonomie și seriozitate, să compari mereu ce promiți că livrezi cu ceea ce ai livrat și dacă sunt diferențe să răspunzi, să explici onest de unde vin, că nu există perfecțiunea, dar există ambiție și perseverență monitorizată, transparent. Mie îmi place bursa și vreau să văd cât mai multe companii listate la bursă pentru că crește oferta, crește și cererea. Și aș vrea să știu cum vă ajută Bursa de Valori București finanțarea, ce vreți să faceți mai departe, planuri de viitor?

Radu Timiș, antreprenor: Anul acesta am anunțat cel mai mare plan de dezvoltare din cadrul companiei, un plan de investiții de 890 de milioane de lei în următorii 5 ani. O mare parte din acești bani vor intra în dezvoltarea capacităților actuale de producții existente și avem și un plan și o strategie de M&A pentru următorii ani pentru a ne consolida cota de piață în cele două segmente în care suntem lideri. Și aici vorbim nu doar de procesarea cărnii, compania noastră este și lideră de piață în zona de ready meals și convenience, o piață care este în creștere accelerată double digit an de an. Pe lângă atragerea de capital necesar finanțării acestor investiții, pentru noi, care suntem un brand extrem de cunoscut la nivel național și consumat de milioane de români, acum acești consumatori au și oportunitatea să investească în business-ul nostru și fiind un brand foarte palpabil pe care oamenii îl găsesc la raft în fiecare zi, cu care interacționează, altfel se creează acest raport de încredere între momentul în care ai și investit în acea companie și și consumi acele produse.

Iancu Guda: Ai încredere în produs, îl consumi, investești în el ca acționar și uite că afacerea aia nu doar îți oferă produsul, ci îți oferă și câștiguri și randamente.

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Credeţi că o taxă turistică de 2 € ar ajuta la dezvoltarea Bucureştiului?
Observator » IQ Financiar » Cum se listează o companie românească la bursă: viziune, disciplină și transparență