Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Românii mănâncă mai responsabil și aleg eticheta curată, însă carnea de porc rămâne "călcâiul lui Ahile"

Piața locală de procesare a cărnii traversează o perioadă de creștere accelerată, susținută de veniturile mai mari ale românilor, preferința pentru produse autohtone și orientarea către etichete curate. În cel mai nou episod IQ Financiar, Iancu Guda discută cu antreprenorul Radu Timiș despre transformările industriei, dar și despre principala vulnerabilitate a României: un deficit de un miliard de euro anual la carnea de porc, amplificat de lipsa controlului asupra pestei porcine.

de Iancu Guda

la 03.12.2025 , 10:23

Piața locală de procesare a cărnii se schimbă vizibil, pe fondul creșterii puterii de cumpărare și al preferinței tot mai puternice a consumatorilor pentru produse locale. În cadrul rubricii IQ Financiar, Iancu Guda a discutat cu antreprenorul Radu Timiș, lider al uneia dintre cele mai mari companii românești din industria cărnii, despre tendințele care modelează viitorul sectorului.

"Piața de carne în România evoluează de la an la an. Este o piață care este în creștere", a explicat Radu Timiș, subliniind că avansul consumului este direct legat de convergența economică și de majorarea veniturilor.

Preferința pentru produse românești, în continuă expansiune

Articolul continuă după reclamă

Unul dintre cele mai puternice trenduri este orientarea consumatorilor către branduri românești.

"Consumatorii sunt atașați tot mai mult de produse locale, fabricate local. Și vor să cumpere produse fabricate în România, sigur atât timp cât sunt și la un preț competitiv", a punctat Radu Timiș.

Industria de procesare a cărnii este, de altfel, unul dintre puținele sectoare din FMCG unde capitalul autohton rămâne dominant. "Este un domeniu care a mai rămas dominat de capital autohton", a subliniat Timiș.

Eticheta curată, trendul care câștigă teren în Europa și România

Consumatorul român devine tot mai atent la compoziția produselor, iar acest lucru schimbă modul în care producătorii formulează rețetele.

"Consumatorii se uită tot mai mult către produse cu etichetă curată. Este un concept tot mai important la nivel european", spune Timiș.

Ce înseamnă acest lucru?

"Sunt produsele care au o listă de ingrediente cât mai scurtă… un număr maxim de 5 ingrediente", explică antreprenorul, precizând că procesarea rămâne similară, însă calitatea nutrițională este mai bună, cu mai puțini aditivi și E-uri.

Românii reduc risipa alimentară și aleg porții mai mici

Pe lângă atenția acordată ingredientelor, se schimbă și comportamentul de consum.

"Consumatorii se orientează tot mai mult către produse cu gramaj mai mic. Au început să-și raționalizeze consumul și e un factor foarte îmbucurător", spune Radu Timiș.

Datele analizate de Iancu Guda , specialistul economic al Observator, confirmă transformarea: "O gospodărie în medie în România acum 3 ani dădea pe mâncare 34%, acum 31% ca procent dintr-un venit mai mare, aruncăm în medie 16% mâncare la gunoi", a explicat specialistul Observator.

Guda atrage atenția că risipa are și un cost financiar imens: investită timp de 30 de ani cu un randament anual de 10%, mâncarea aruncată ar echivala cu circa 200.000 de euro.

De ce produce România atât de puțină carne de porc

Deși România are resurse agricole importante, producția internă nu acoperă necesarul în sectorul porcului.

"România stă foarte bine pe creșterea puiului și a vitei, acolo suntem pe excedent comercial. Deficitul, de fapt, vine din zona de porc, unde avem un deficit estimat la vreun miliard de euro pe an", a explicat Radu Timiș.

Cauza principală rămâne lipsa unui control eficient al pestei porcine: "Această cauză derivă din lipsa de control asupra fenomenului de pestă porcină… de la țară la țară capacitatea autorităților de a combate acest fenomen este în anumite locuri mult mai mare și în anumite locuri, ca în România, mult mai mică".

Totuși, piața dă semne pozitive: investitorii mari, inclusiv din Vest, se orientează spre România, atrași de potențialul agricol și de reglementările de mediu mai permisive.

"Trebuie oprită această poveste fără sfârșit", a concluzionat Iancu Guda, subliniind că fără controlul pestei porcine, România nu poate reduce dependența de importuri, în ciuda cererii ridicate și a interesului investițional.

Industria cărnii rămâne însă una dintre cele mai dinamice din FMCG, susținută de consumatori tot mai atenți, de creșterea veniturilor și de cererea pentru produse locale și curate, un potențial major pe care România îl poate valorifica dacă reușește să își stabilizeze producția internă.

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Credeţi că o taxă turistică de 2 € ar ajuta la dezvoltarea Bucureştiului?
Observator » IQ Financiar » Românii mănâncă mai responsabil și aleg eticheta curată, însă carnea de porc rămâne "călcâiul lui Ahile"