Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Trei pași care pot transforma complet veniturile unui hotel românesc

Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, discută astăzi despre cum o investiție în renovarea unui hotel poate aduce randamente semnificative, într-un timp relativ scurt. Împreună cu designerul Sebastian Mândroiu analizează bunele practici aplicate în industria hotelieră din România și explică, cu date concrete, cum creșterea gradului de ocupare, diversificarea serviciilor și modernizarea infrastructurii pot transforma complet profilul financiar al unui hotel.

de Iancu Guda

la 09.10.2025 , 09:54

Iancu Guda: Și, Sebastian, continuăm discuția, pentru că am văzut bunele practici la ce se uită un investitor atunci când face o renovare, în special pe zona de hotel, și de ce să respecte acești pași ca la carte. Aș vrea să vedem mecanismele prin care o asemenea investiție în renovare practic recuperează investiția, pentru că avem un potențial enorm în industria hotelieră din România, iar unele afaceri merg din inerție, pentru că au deja un brand format, dar nu au mai investit de 10 ani, și lumea cam vede, deci trebuie să fie atenți.

Trei surse majore de venit după o renovare

Sebastian Mândroiu: Sunt trei centri la care noi ne uităm care pot crește în momentul în care facem o renovare. Primul este, ca și centru de venit, gradul de ocupare al hotelului. Al doilea este prețul pe care îl percepi pe cameră, iar al treilea, pe care nu foarte multă lume îl ia în calcul, este venitul din servicii, din restaurant, din spa, din celelalte zone anexe ale hotelului, săli de conferință, pe care, dacă le aduci la un standard ridicat, pe lângă faptul că îți deschid o piață nouă, îți atrag un alt tip de public și îți permit să-ți mărești și veniturile. De obicei, facem calculul doar la camere, la gradul de ocupare, dar restul vin "on top" și se adaugă la veniturile totale.

Articolul continuă după reclamă

Evenimentele, un motor de profitabilitate ignorat

Iancu Guda: Și am văzut că sunt foarte profitabile și cresc, per total, situația financiară a hotelului, pentru că organizarea de evenimente, de exemplu, dacă ai o sală care să fie versatilă, să poți face și business ziua, iar seara evenimente mai elegante, cum ar fi nunți, botezuri sau petreceri corporate,  te ajută să completezi foarte bine. Iar marjele de profitabilitate pe organizarea de evenimente sunt foarte bune. Am văzut cifrele pe toate activitățile din Horeca. Foarte interesant, nu realizasem într-adevăr treaba asta. Discutăm cifre, că mie îmi plac, și cred că și ție. În general, designerii sunt mai pe creație, dar astăzi te-am văzut foarte ancorat în cifre, și te-am rugat, la discuția la IQ Financiar trebuie date. Dă-mi un exemplu concret: o investiție importantă care s-a făcut cu ajutorul vostru, pe redesign, renovare și, pe de o parte, vreau să știu cât s-a investit și cât s-a recuperat, și cât de repede.

Studiu de caz: hotelul din Sinaia și recuperarea investiției

Sebastian Mândroiu: Avem un proiect cu un hotel de 200 de camere pe care l-am făcut în Sinaia, acum trei ani s-a încheiat proiectul. Investiția a fost undeva între 2,5 și 2,8 milioane. Am făcut toată partea de design interior: recepție, spa, săli de conferință, tot ceea ce exista în spațiul acela. Ne uităm la un return de aproximativ doi ani, pentru că a crescut gradul de ocupare de la 63% la 72% și a crescut valoarea medie pe cameră de la aproximativ 70 de euro la 110 euro.

Iancu Guda: O creștere importantă, într-o perioadă atât de scurtă, de la 70 la 110 euro, adică aproximativ 60%. Deși au crescut prețul, le-a crescut și gradul de ocupare, pentru că au venit cu o imagine și o calitate complet noi.

Sebastian Mândroiu: Au deschis către un nou target, către o nouă piață, au venit noi clienți care nu i-ar fi luat în seamă tocmai pentru că arăta învechit.

Iancu Guda: Și asta în cât timp s-a putut face? Că pare o lucrare complexă.

Sebastian Mândroiu: Renovarea a durat cam un an și jumătate. Am avut noroc cu pandemia, că s-a putut lucra în perioada aceea, iar apoi, când s-a redeschis, a plecat foarte bine, și se vede în datele publice deja că au profit și că își recuperează investiția în aproximativ doi ani.

Iancu Guda: Super! Deci, doi ani de zile ca să recuperezi toți banii, fantastic. Dar acum, că e continuitate și nu mai sunt situații de forță majoră, cum a fost pandemia, ai observat modularitatea asta? Crezi că se poate face, dacă ai un hotel care îți permite și structura, să o faci pe etaje sau pe corpuri, ca să nu blochezi complet activitatea hotelului și să producă în continuare?

Modularitate: cum renovezi fără să închizi hotelul

Sebastian Mândroiu: În general, noi am lucrat pe zone izolate, adică fie am luat fiecare etaj în parte, de sus în jos, și am renovat, fie spațiile comune, am închis spa-ul, am lucrat la spa, n-a fost disponibil două-trei luni și apoi ne-am mutat în alte zone. Deci nu blochează cu totul activitatea.

Iancu Guda: Asta e foarte important, pentru că, sperăm, să nu mai avem pandemie, dar asta nu înseamnă că trebuie să-ți blochezi hotelul ca să faci o renovare. 

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi cumpărat apartamente mai mici decât prevede legea datorită preţului?
Observator » IQ Financiar » Trei pași care pot transforma complet veniturile unui hotel românesc