Video Stațiunea uitată a României, cândva simbol al turismului. Voluntarii încearcă să-i redea farmecul de altădată
Printre şantiere fără sfârşit şi promisiuni fără niciun rezultat, pierdem timp dar pierdem şi bani. România ar putea fi una dintre perlele turismului din Europa, pentru că are cu ce. Dar n-are cu cine. Nu are nici drumuri, nici promovare pe măsură. Sunt locuri absolut spectaculoase, unele unice în lume, care sunt descoperite de turişti absolut întâmplător. Şi după aventuri pe drumuri de pământ, pe care riscă să îşi rupă maşina. Într-o perioada în care o ţară întreagă e cu bagajele la uşă, pregătită de vacanţă, am vrut să vedem cum arată România prin ochii unui turist. Şi am plecat la drum. Ce am descoperit vedeţi de săptămâna viitoare, la Observator, într-o nouă campanie "O ţară în vacanţă".
Puneţi mâna oriunde pe hartă, îndrăzniţi să porniţi la drum şi veţi descoperi locuri incredibile oriunde în România.
Turismul din România îţi pune la încercare maşina, răbdarea dar şi imaginaţia. Ne-a ajutat mult natura. Dar noi am rămas aşa, cu mâinile în sân, contemplând peisajele şi ce au făcut alţii, înaintea noastră.
Mobilizarea localnicilor pentru salvarea patrimoniului
Unde n-a putut sau nu a vrut statul, oamenii n-au mai avut răbdare. S-au mobilizat ei. Un grup de voluntari a schimbat în câteva luni şi pe proprii bani, faţa celei mai vechi staţiuni de la noi din ţară, Băile Herculane, construită de împăratul Traian în anul 103 după Hristos.
Întrebat ce l-a atras la acest proiect, Marian spune "că e la mine în oraş, să văd că se face ceva pentru oraşul ăsta al nostru"
"E datoria fiecăruia să pună mâna şi să promoveze istoria locală şi să ne mândrim cu tot ce avem", spune Beran Carol.
În fiecare zi, domnul Carol îşi pune armura de luptător roman, se înarmează cu săbiile corespunzătoare secolului I şi îi întâmpină pe turişti. Descoperim aşa, pe bucăţi, farmecul unei staţiuni unde veneau să îşi trateze durerile de oase împăratul Franz Iosef şi împărăteasa Elisabeta.
"Nici nu ştiam că există locul acesta. Locul e demult aici dar nu ştim să îl punem în valoare", spun turiştii.
În faţa clădirilor care stau să cadă şi autorităţile locale sunt, de foarte multe ori, incapabile să facă ceva.
"După cum ştiţi s-au vândut şi revândut acele clădiri fără să se investească nimic în ele aşa au ajuns în stadiul pe care îl vedeţi de ruină. Practic sunteţi cu mâinile legate. Din punctul ăsta de vedere da", spune Gheorghe Orza, primar Băile Herculane.
E plină ţara de astfel de poveşti care îţi lasă gust amar
"Toată lumea ştie de morile de la Rudăria dar puţină lume se implică, şi totul pică pe noi, pe primărie. Am învăţat să ne descurcăm cu ce avem", spune Mihai Timar, primar Rudăria.
Rudăria, în Caraş-Severin, este un loc unic în ţară unde încă sunt funcţionale, de sute de ani, 7 mori de apă. Până acum 10-15 ani nu ştia nimeni de ele. Până când, singuri, localnicii şi-au dat seama că ei nu stau doar pe o piatră de moară, ci şi pe o mină de aur.
Fără studii, fără planuri de marketing, morarii din Rudăria au învăţat să facă turism.
"Ca să promovăm atât localitatea, şi Banatul şi ţara, să fie cunoscută pe tot globul, că românul e deştept şi inteligent", spun localnicii.
"Promovare se face pe internet, din gură în gură, prin intermediul televiziunii, toată lumea ştie de noi, toată lumea se mândreşte cu noi, dar tot ce pică, pică, greul cade tot pe umerii noştri", spune Mihai Timar, primar Rudăria.
România, mereu surprinzătoare, fascinantă şi atrăgătoare
Să baţi la pas ţara poate e o provocare, poate chiar o mare aventură. Dar, în final, experienţa e de neuitat. Iar cei care se ocupă de turism în ţara asta ar trebui să facă repede ceva.
"Autorităţile ar trebui să intervină puţin pentru că avem şi Mamaia, şi Sinaia, şi am putea o perioadă de turism de cel puţin 6 luni", spune Oliver, administrator complex turistic.
"Nu sunt oameni competenţi care să ia decizii probabil pe speţa asta a turismului", spun localnicii.
În acest moment nu avem nici măcar un Minister al Turismului. Avem însă o ţară uimitor de frumoasă, turişti care ar vrea să o descopere, localnici care fac din satele lor mici muzee în aer liber, investitori care riscă tot pentru o afacere cu vedere la munte sau la mare. Le vedeţi pe toate, de săptămâna viitoare, la Observator. În campania O ţară în vacanţă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰