Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Benzina viitorului: soare, vânt şi aer. Cum vor fi salvate motoarele clasice de noile tehnologii

Tehnologia vine în ajutorul celor care se tem că motorul clasic ar putea dispărea. Ei bine, acesta va fi salvat de noua generaţie de combustibili sustenabili.

de Redactia Observator

la 22.11.2025 , 09:29

Am tot vorbit aici despre mașini electrice, baterii și stații de încărcare. Astăzi schimbăm un pic direcția. Vorbim despre benzină. Dar nu despre cea clasică, ci despre o nouă generație de combustibili sustenabili, care ar putea salva motorul cu ardere internă. Pentru mulți pasionați de mașini, ideea ca motorul clasic ar putea dispărea e greu de acceptat. Vestea bună e că tehnologia oferă acum o alternativă: combustibili sintetici, ecologici, care pot alimenta aceleași motoare, fără să polueze la fel de mult. Sub denumirea de combustibil sustenabil se ascund mai multe tehnologii care au același scop: reducerea emisiilor de carbon din transport. Haideți sa vedem cum arată "benzina viitorului", cine o produce deja și cum se pregătește chiar și Formula 1 pentru această schimbare.

În Formula 1, combustibilul din 2025 conține deja aproximativ 10% componente regenerabile

Un exemplu spectaculos vine din Elveția, de la compania Synhelion. Ei au reușit să producă benzină din energia soarelui. Sistemul folosește oglinzi care concentrează lumina solară într-un reactor special, unde temperatura ajunge la peste 1.500 de grade Celsius. Acolo, dioxidul de carbon și apa sunt transformate în gaz de sinteză, apoi în benzină, motorină sau kerosen. Tot procesul este alimentat de soare, iar carbonul folosit este reciclat, nu emis în atmosferă. Synhelion a inaugurat recent prima instalație comercială de producție de benzină solară - o premieră mondială. Şi a alimentat deja prima maşină - un Audi Sport Quattro din 85, într-o cursă istorică în Alpii Elveţieni.

Articolul continuă după reclamă

Și marile companii auto au intrat în cursă. Porsche s-a asociat cu firma HIF Global pentru a construi în Chile o uzină de E-fuel la scară industrială. Acolo, vânturile puternice din Patagonia furnizează energia necesară pentru producerea de hidrogen verde, care este apoi combinat cu dioxid de carbon capturat din aer. Rezultatul? O benzină sintetică ce poate fi folosită direct în motoarele Porsche, fără modificări. "Sunt foarte mândru că prietenii şi partenerii noştri de la Porsche ne ajută să demonstrăm că putem face acest sport complet neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon cu ajutorul carburanţilor noştri sintetici. Avem în plan să facem acest lucru competitiv în următorii 5 ani şi să ne extindem în întreaga lume", a declarat Cesar Norton, president and CEO HIF Global.

Porsche testează deja acest combustibil pe modelele sale de serie și în motorsport, iar rezultatele sunt promițătoare: emisii net zero și performanță identică. "Dacă te întrebi cum se comportă astfel de carburanţi sintetici în maşini, îţi pot spune că se comportă foarte bine. Le folosim în Mobile 1 Supercup. Le folosim în maşini de epocă, în maşini sport. Am condus cu un Panamera prin toată America de Sud, din Patagonia spre Nord. Deci, răspunsul este că au performanţe cel puţin la fel de bune ca în cazul combustibilului convenţional", a declarat Michael Steiner, board member Porsche. Nu doar Porsche investește. În Marea Britanie, compania Coryton produce combustibili sustenabili din deșeuri și uleiuri reciclate. Aceștia sunt deja folosiți în competiții și teste auto.

Şi lumea sporturilor cu motor se aliniază acestei revoluții. În Formula 1, combustibilul din 2025 conține deja aproximativ 10% componente regenerabile. Dar din 2026, regulamentul FIA cere trecerea la combustibil 100% sustenabil, produs fără petrol. Asta înseamnă că, în doar un an, monoposturile care ating peste 300 km/h vor concura cu motoare alimentate de combustibil ecologic fără să piardă din performanță sau din sunetul inconfundabil. Electric, hibrid, sau sintetic - viitorul mobilității are acum mai multe drumuri decât oricând.

Ceea ce vedem cu acești combustibili sustenabili este o demonstrație că inovația poate salva nu doar planeta, ci și pasiunea pentru condus. Motorul cu ardere internă nu trebuie neapărat să dispară. Poate continua să existe, doar că mai curat și mai inteligent. Dacă benzina viitorului va fi produsă din soare, vânt și aer, şi se va dovedi sustenabilă, atunci putem spune că automobilul clasic tocmai a primit o nouă șansă la viață.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Prețurile pentru sărbători v-au schimbat lista de cumpărături?
Observator » UseIT » Benzina viitorului: soare, vânt şi aer. Cum vor fi salvate motoarele clasice de noile tehnologii