Experiment Observator | Cât consumă o maşină electrică, în traficul din Bucureşti, şi câţi bani trebuie să scoatem din buzunar pentru alimentare
Cu facturile la curent crescute în ultimele luni, costul încărcării maşinilor electrice ar putea deveni o bătaie de cap pe viitor. La pompă, şoferii nu cumpără doar kilowati/oră, ci şi timp. În funcţie de modul de încărcare, preţul poate fi comparabil cu cel al alimentării unei maşini pe benzină sau motorină. Autorităţile le promit însă şoferilor de electrice o serie de facilităţi, odată cu numerele verzi.
De Redactia Observator la 06.10.2021, 19:51Dacă viitorul aparţine maşinilor electrice, oare cât ne costă viitorul? Asta pentru că ideea de încărcat maşina electrică gratuit a cam dispărut. Trebuie să plăteşti pentru fiecare sută de kilometri pe care o parcurgi cu maşina electrică, la fel cum se întâmplă şi pentru maşinile pe benzină şi motorină. Dan Pavel, reporter Observator, a luat o maşină electrică să o testeze prin traficul din Bucureşti, pentru a vedea cât consumă, în toate variantele posibile de încărcare. În traficul din oraş, acolo unde maşina electrică se simte cel mai bine, consumul mediu este intre 15 si 20 de kilowati/oră. Consumul creşte odată cu viteza sau cu condiţiile grele de mers, cum ar fi iarna. Cel mai ieftin este să o încarci acasă, la priză.
Cât costă încărcarea unei maşini electrice
Preţurile sunt undeva între 0,6 si 0,8 lei pe kwh. Aşadar, la un consum de 20 de kwh, la încărcare acasă vei obţine un preţ de 15 lei aproximativ pentru fiecare sută de kilometri. Dacă ai face un echivalent cu o maşină pe benzină, ar înseamna că maşina îţi consumă doi litri şi jumătate, până în trei litri. Nu există aşa ceva. Plateşti puţin, dar aştepţi mult. La priză, maşina trebuie lăsată toată noaptea. Dacă te grăbeşti, poţi să mergi la o staţie de încarcare. Aici, preţurile deja cresc. Sunt între 1 leu si 2 lei. Cel mai frecvent preţ la staţiile de încărcare din Bucureşti este undeva la 1,4 lei pentru fiecare kwh. "Ai un timp de câteva ore, 2-3 ore, până la 5-6 ore", spune Alexandru Teodorescu, managing partner Renovatio.
Încărcarea de la staţii poate costa şi dublu faţă de preţul de la priza de acasă. La un consum de 20 kwh, sa încarci maşina la o staţie de încărcat înseamnă undeva la 25 - 30 de lei pentru fiecare sută de kilometri parcursă. Varianta cea mai rapidă, dar şi cea mai scumpă, este să îţi încarci maşina în mai puţin de o oră. Preţul kilovatului/oră creşte la 2 lei, iar consumul în bani urcă la 40 de lei pentru fiecare sută de kilometri. Îţi scoţi banii pe altă parte. În marile oraşe, maşinile electrice beneficiază de parcare gratuită, iar numerele verzi, care tocmai au fost aprobate de Guvern, vor veni şi cu alte beneficii pentru şoferi, cum ar fi accesul în diferite zone.
- Maşini electrice la preţ de taxi. Aplicaţiile de car sharing, o alternativă care salvează timp şi bani pentru...
- Fără trotinete pe trotuar. Guvernul a stabilit regulile de circulație pentru trotinetele electrice
- Peste 460.000 de maşini Volvo, rechemate în service. Airbagurile pot deveni mortale în cazul unui accident
Tot mai multe maşini electrice în România
În Romania sunt în acest moment aproximativ 1000 de staţii de încărcare, pe care le poţi vedea rapid pe aplicaţii pentru mobil. în premieră în România, numărul de maşini electrice înmatriculate în acest an va depăşi 10.000.