Video Aerul condiţionat din maşină poate face mai mare pagubă dacă nu este folosit corect. Trucuri pentru şoferi
Sunt zile de foc şi căutam, inevitabil, să răcorim atmosfera din jurul nostru. Atenţie mare însă la aerul condiţionat, mai ales în maşină. Ne răcoreşte pe moment, dar ne poate şi îmbolnăvi, dacă nu ştim cum să îl folosim. Am mers la specialişti ca să aflăm sfaturi utile şi să demontăm miturile care circulă cu privire la clima din maşină.
Dacă nu aţi ajuns înainte de venirea caniculei în service, nu mai amânaţi verificarea instalaţiei de aer condiţionat. Fiecare clipă în care aerul pe care îl respiraţi în habitaclu trece printr-un filtru îmbâcsit e un pericol.
Cum folosim aerul condiţionat din maşină
- Specialist service auto: Acesta este un filtru vechi, se poate observa.
- Reporter Observator: După cât timp ajunge un filtru să arate aşa, în felul ăsta?
- Specialist service auto: În România, undeva la patru luni de zile. Vă imaginaţi că ceea ce respirăm noi este destul de poluat. Şi aşa ar trebui să arate un filtru nou.
"Se leagă aparatul de maşină, aparatul să înceapă procedura de încărcare cu freon. Este o perioadă de recuperare a cantităţii de freon vechi, apoi se face o vidare, după care urmează testul de pierderi. În momentul în care testul de pierderi a ieşit că este în regulă, se procedează la încărcarea cu freon a instalaţiei", explică Petre Dinulescu, administrator service auto.
- De ce nu merge aerul condiţionat în autobuzele şi tramvaiele STB. Reacţia unui şofer care are răcoare doar la...
- EXPERIMENT. Cum arată o călătorie cu trenurile CFR pe caniculă, fără aer condiţionat
- CALCUL: Cât consumă un aparat de aer condiționat. Factura la energie crește cu fiecare grad în minus setat la...
Odată ajunşi pe mâna specialiştilor, aceştia vor verifica gradul de încărcare a instalaţiei cu freon şi vor completa cantitatea necesară. În cazul maşinii noastre, deşi nu ştiam, freonul era la jumătate. "Faza reciclare şi faza încărcare. Aveaţi aproape jumătate de freon, din calitatea de freon, lipsă", adaugă Petre Dinulescu, administrator service auto.
Trucuri eficiente pentru şoferi
E bine să ştim şi câteva practici prin care să utilizăm aerul condiţionat mai eficient. "Într-o maşină lăsată în soare, temperatura dinăuntru ajunge să fie mult mai ridicată decât cea din exterior. Tocmai de aceea, specialiştii ne recomandă ca prim pas atunci când urcăm în maşină să coborâm mai întâi ferestrele, aşteptăm 5 minute pentru ca aerul din interior să ajungă la aceeaşi temperatură de afară şi abia apoi putem porni aerul condiţionat", spune Cristina Oprea, reporrter Observator.
Mare grijă şi la felul în care orientăm curentul de aer rece. În mod firesc, aerul cald se poziţionează în partea de sus a oricărei încăperi. Aşa că ideal este să răcim această zonă, deci să ţinem aerul condiţionat în poziţia care eliberează răcoarea spre plafon. O recomandare pe care o fac şi medicii.
Cum evităm să răcim de la aerul condiţionat
"Persoanele care au condiţii preexistente la ORL, doar la fluxul de aer rece pot să acuze obstrucţie nazală, congestie, presiune, durere de cap. În principiu ar trebui să fie către platfon, ar trebui să producă o temperatură ambientală, fluxul de aer să nu fie în zona feţei, nasului, sinusurilor, ochilor", recomandă Andrei Osman, specialist ORL.
E bine să folosim şi recircularea aerului. Şi, nu în ultimul rând, să reţinem că nu există o legătură între consumul de carburant şi utilizarea aerului condiţionat, mai spun specialiştii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰