Antena Meniu Search
x

Curs valutar

O firmă auto germană vrea să facă inutilă deţinerea maşinii personale. Cum funcţionează serviciul

La Berlin, mașinile electrice pot fi conduse de la distanță de șoferi aflați în centre de control, grație companiei Vay, care a testat la fostul aeroport Tegel un serviciu de închiriere inovator: mașina este adusă la client de un "teledriver", acesta o folosește, apoi un alt șofer de la distanță se ocupă de parcare.

de Redactia Observator

la 28.09.2025 , 16:13

O firmă auto germană vrea să facă ilegală deţinerea maşinii personale. Cum funcţionează serviciul - Shutterstock

Cu doar câteva clicuri într-o aplicație, o mașină electrică se oprește în fața fostei hale de marfă a aeroportului Tegel din Berlin, acum dezafectat. Nimeni nu se află la volan, însă, imediat ce un pasager urcă, o voce anunță: "Sunt Bartek, șoferul dumneavoastră de astăzi. Vă rog să vă puneți centura și pornim la drum."

Vehiculul emite un semnal prietenos și pornește spre fosta pistă, unde efectuează impecabil un traseu marcat cu conuri de circulație, scrie The Guardian

Dar acesta nu este un automobil autonom clasic. "Bartek" nu este vocea unui robotaxi, ci Bartek Sztendel, un om aflat la câteva sute de metri distanță, într-un centru de control, unde conduce mașina prin intermediul unei stații de pilotaj la distanță.

Articolul continuă după reclamă

Așezat într-un fotoliu, cu căști pe urechi, un volan și pedale la dispoziție, Sztendel urmărește imaginile transmise de camerele montate pe mașină, pe trei ecrane mari. Sunetele din interior și exterior îi sunt redate în timp real, iar prin senzori poate simți chiar și denivelările drumului.

Sztendel lucrează pentru compania berlineză Vay, fondată în 2018, care își propune să revoluționeze mobilitatea urbană. Utilizatorii închiriază o mașină electrică prin aplicație, aceasta le este adusă de un șofer de la distanță, o conduc singuri până la destinație, iar apoi predau vehiculul, urmând ca un alt șofer să se ocupe de parcare. Costurile ar fi la jumătate față de serviciile actuale de car-sharing.

Thomas von der Ohe, director general și cofondator, explică faptul că primele teste au avut loc în Las Vegas, unde legislația era mai simplă, dar acum compania se pregătește să lanseze serviciul și în Germania. Parlamentul german a adoptat recent o lege care permite, din 1 decembrie, operarea comercială a vehiculelor controlate la distanță, în zone autorizate și cu șoferi calificați.

Von der Ohe spune că obiectivul său este să reducă nevoia de a deține o mașină personală, făcând orașele mai sustenabile. Compania angajează șoferi cu experiență, inclusiv foști șoferi de taxi sau Uber, dar și camionagii care preferă acum un program stabil și siguranță mai mare. Jobul este văzut ca o meserie a viitorului: angajații au pauze regulate, lucrează în echipă și sunt plătiți pe oră, nu pe cursă.

Sztendel, originar din Polonia, a parcurs câteva sute de kilometri de test înainte de a se califica. Experiența în jocuri video de tip racing îl ajută, spune el, dar mai importante sunt calmul și simțul responsabilității. "Să controlezi o mașină reală, aflată pe drum, de la distanță, este ceva incredibil", a declarat acesta.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi cumpărat apartamente mai mici decât prevede legea datorită preţului?
Observator » Ştiri Auto » O firmă auto germană vrea să facă inutilă deţinerea maşinii personale. Cum funcţionează serviciul