Video Factură de infarct la curent, pentru care furnizorul evită explicațiile: 19.000 de lei. Experții explică la ce capcane trebuie să fim atenți în contracte
Scumpirile la gaze şi electricitate vin... din oficiu. Oamenii deja primesc scrisori în care sunt anunţaţi că preţurile se duc în sus, în medie, cu 50 de procente. Culmea, și când clienții ignoră notificările, furnizorii consideră că de fapt au fost de acord cu creşterea pretului. Pentru Observator, avocaţii ne explică la ce capcane trebuie să fim atenți în contractele cu furnizorii.
Client companie electricitate: Am primit informarea pe email de emitere a facturii, cu suma respectiv de 19.000 de lei, pentru un consum facturat de 29.700 şi ceva de kilowatti. Cred că în vreo 10 ani aş atinge consumul ăsta.
Factura de infarct a venit pentru un apartament cu 4 camere. Opt zile mai târziu, tot n-a reuşit să clarifice situaţia cu furnizorul.
Client companie electricitate: Am deschis o reclamaţie scrisă. Mă aşteptam să fie probleme de tarif, nu probleme de calcul. Mă aşteptam la o eventuală creştere cu câteva procente, zeci de procente.
Milioane de alţi clienţi se îngrozesc la gândul că vine iarna. Mulţi furnizori au început deja să trimită notificări scrise, prin care îi informează pe consumatori că preţul se va modifica. În unele cazuri, tariful pe kilowatt se dublează.
- De ce au crescut facturile la energie. Preşedintele Consiliului Concurenţei: "Va trebui să învăţăm să trăim...
- Legea consumatorului vulnerabil, votată după 9 ani. Cine sunt românii care vor beneficia de ajutor din partea...
- Creşterea facturilor anunţă o iarnă grea pentru opt din zece români. Consiliul Concurenţei verifică doi mari...
Dumitru Chisăliţă, profesor universitar: Să știți că dacă a venit doar cu 5% sunteți norocos. Am văzut și cu 105%, și cu 109% și chiar cu 145%. Trebuie să te ții bine să nu faci infarct.
Care este motivul pentru care unii clienți primesc facturi uriașe
Pe hârtie, furnizorii spun clienţilor că trebuie să răspundă la notificarea de mărire de preţ în termen de 30 de zile. Altfel, se consideră din oficiu că au acceptat schimbarea. Doar că refuzul clientului nu înseamnă că tariful rămâne cel vechi. Ce poate să facă un consumator?
Dumitru Chisăliţă, profesor universitar: Păi, din păcate, foarte puține la momentul de față. Poți încerca să găseșți un furnizor care vine cu un preț mai mic. Dar, în loc să-ți crească cu 50%, o să-ți crească cu 35% sau 40%.
Unele companii îşi lasă portiţe în acte astfel încât să poată schimba contractele prin simple notificări.
Cristian Ene, avocat: Până la momentul semnării este indicat să solicitaţi şi sprijin juridic, în momentul în care nu înţelegeţi toate cauzele contractuale.
Andre Rotaru, reporter Observator: Am stat de vorbă cu mai mulţi furnizori de energie, iar explicaţia pentru notificări este că le-au primit doar cei care fie aveau oferta expirată, fie nu erau trecuţi pe piaţa concurenţială. În ceea ce priveşte creşterea preţurilor, aceştia spun că ţine de contextul european. Adică preţurile nu au crescut doar la noi, ci pe tot continentul.
În cazul unuia dintre cei mai mari furnizori, aproximativ 900.000 de clienţi au fost notificaţi de schimbarea preţului. Din calculele companiei, aceştia vor plăti în medie cu 90 de lei mai mult în fiecare lună de iarnă.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰