Antena Meniu Search
x

Video România educată, eșuată în analfabetism funcțional. Din 100 de elevi, 89 înţeleg cuvintele, dar nu şi sensul lor

România Educată e, în realitate, România analfabetă funcţional. Din 100 de elevi, 89 înţeleg cuvintele, dar nu şi sensul lor într-o propoziţie. Soluţia Ministerului Educaţiei este ca la fiecare oră copiii să citească texte cu voce tare şi să spună ce au înţeles. Viitorul celor care nu pricep e destul de limitat, avertizează specialiştii: au posibilităţi limitate de angajare pe piaţa muncii. 

Florentina Lazăr
de Florentina Lazăr

la 28.04.2023, 20:21

Vezi și

Trecem prin şcoală ca gâsca prin apă. An de an, zeci de mii de tineri termină liceul fără să aibă cunoştinţe de bază. 

Florentina Lazăr, reporter Observator: "Din 100 de elevi din Romania, 42 sunt analfabeţi funcțional, adică pot citi un text, dar nu îl înțeleg. Alți 47 au un nivel minim funcțional, așadar îl înțeleg într-o anumita măsură. Doar 11 il pot interpreta si pot identifica ideile din text. Din cei aprox 3 milioane de elevi din Romania, doar 330.000 au capacitatea de a înțelege în totalitate ceea ce citesc."

Gabi Bartic, CEO Brio: "Nu discutăm despre niste copii care au probleme, discutam despre un sistem care are probleme."

Iar sistemul de Educaţie bâjbâie după soluţii. 

Pe acelaşi subiect

Ligia Deca, ministrul Educaţiei: "La toate disciplinele să existe porţiuni în oră în care se citesc enunturile cu voce tare si se expliciteaza, se discuta cu elevii."

Problemele din școală se resimt la maturitate

Ecourile se resimt profund la nivel de societate. Odată ajunşi la maturitate, aceşti tineri pot activa doar în anumite domenii. Sunt buni executanţi şi pot primi sarcini cu o complexitate redusă.  

Leonard Rizoiu, specialist resurse umane: "Au task-uri și atribuții foarte limitate și sunt sub atenta supraveghere a supervizorilor sau șefilor de echipă. Plata de cele mai multe ori este aproape de minimul pe economie."

Salariile pornesc de la puţin peste 1.800 de lei net şi pot ajunge la 3.000 lei, spun specialiştii în Resurse Umane. 

Flavia Popa, secretar general bancă: "Noi suntem prestatori de servicii. Noi ne dorim ca clienții noștri să poată să primească cele mai bune soluții în timp real și atunci primul lucru: cât de important e să înțeleagă ceea ce clientul îi cere, ce nevoi are clientul pentru că apoi să poată să-i găsească soluția necesară."

Pentru analfabeţii funcţional, şi oportunităţile de avansare în carieră sunt limitate. De aici pot apărea anumite frustrări.

Dorina Stamate, psiholog: "Trebuie doar să aibă grijă la aşteptarile pe care le au. Pentru că dacă eu sunt într-o stare în care nu am aceste abilități și mă gândesc că voi ajunge să lucrez într-un birou, atunci eu s-ar putea sa fiu dezamăgit de faptul că eu n-am putut accede profesional acolo unde îmi doresc."

În ultimii ani, şi testele PISA ne plasează pe ultimele locuri în Europa la analfabetism funcţional în rândul elevilor.  

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Aţi găsit produse alterate printre cumpărăturile pentru 1 Mai?

Observator » Educatie » România educată, eșuată în analfabetism funcțional. Din 100 de elevi, 89 înţeleg cuvintele, dar nu şi sensul lor