Video "Bomba cu ceas" ascunsă sub apă. Mii de şoferi sunt în pericol pe podul ce stă să se frângă. Circulaţia, închisă doar pe hârtie
Mii de şoferi şi-au pus viaţa în pericol, fără să ştie! Un pod din Cluj ar fi putut avea oricând soarta podului de la Luţca din Neamţ, care s-a frânt din senin. Unul dintre picioarele podului este măcinat complet şi se poate rupe în orice moment. Circulaţia a fost închisă de urgenţă, însă doar pe hârtie. La faţa locului, nimeni nu verifică dacă decizia se respectă, iar şoferii ignoră pericolul şi traversează construcţia şubredă.
Structura podului care traversează lacul de acumulare Gilău s-a măcinat, sub apă, încet, încet, fără ca nimeni să-şi dea seama. Totul a ieşit la iveală întâmplător. Nivelul apei a fost scăzut pentru ca muncitorii firmei care reabilitează drumul să poată vopsi şi podul. Când lacul a fost golit şi-au dat seama că în orice zi ar fi putut avea loc o tragedie: picioarele podului sunt pline de crăpături, iar unul este complet măcinat.
Podul de la Gilău, o adevărată bombă cu ceas
"Nu trebuie să fii expert în construcţii pentru a-ţi da seama că acest pod a fost o adevărată bombă cu ceas, ascunsă sub apă. Se vede cu ochiul liber cum întreaga structură se mai ţine în armătura din fierul ruginit pentru că betonul din jurul pilonului de susţinere aproape că nu mai există", arată Alex Prunean, reporter Observator. "Ia uite merge crăpătura aşa în sus, în sus, chiar şi acolo unde se îmbină şi la unul şi la altul", spune un localnic.
Pericolul este uriaş pentru că podul este pe drumul judeţean care duce către staţiunile de munte din Apuseni şi este tranzitat zilnic de mii de maşini. "Trec camioanele mari, cu tonaj...", mărturiseşte un bărbat. "(n.r. Se circulă) enorm de mult, mai ales acum. E zona turistică a Clujului, ce să facem", zice un altul.
- Alte trei poduri din Neamţ ar putea avea soarta celui de la Luţca: "E periculos, dar ce să facem, trebuie să...
- Podul din Suceava pe care zeci de oameni își riscă viața zilnic: "Mai faci o cruce, cu Dumnezeu înainte"
- Animație grafică. Cum s-a prăbușit podul de Luţca. Autorităţile vor să dinamiteze ce a mai rămas din el
Oamenii, nevoiţi să ocolească zeci de kilometri
Circulaţia pe pod a fost oprită. Iar rutele alternative îi obligă pe oamenii care locuiesc în satele din apropierea podului să facă un ocol de zeci de kilometri. "Deşi decizia de închidere a podului a fost luată încă de ieri şi au fost montate indicatoare la ambele capete, şoferii continuă să circule pe aici. Nicio autoritate a statului nu se află la faţa locului pentru a interzice acest lucru, iar oamenii profită", spune Alex Prunean, reporter Observator.
Culmea, deşi adresa care spune că structura de rezistenţă a podului e degradată e semnată de el, preşedintele Consiliului Judeţean vrea ca riveranii şi maşinile sub 3,5 tone să poată circula în continuare pe drum. "Noi am cerut să se reanalizeze pentru că s-ar fi izolat un sat întreg", a declarat Alin Tişe, preşedintele CJ. De altfel, şeful Consiliului Judeţean recunoaşte senin că nu s-a dus la şedinţa comitetului pentru situaţii de urgenţă de azi: "Nu, nu am participat, pentru că participă directorul care este specialist în drumuri. Dacă nu scădea apa, podul era în picioare şi este ca şi astăzi".
Podul, construit în anii 70, se află în administrarea Consiliului Judeţean. Potrivit surselor Observator, în urmă cu câteva luni şoferii au sesizat Prefectura că podul este degradat. Prefectura a cerut Consiliului Judeţean să facă o expertiză, iar instituţia ar fi răspuns că podul e inclus într-un proiect de reabilitare încă din 2019. În trei ani însă, nu s-a lucrat la pod.
Multe poduri din România nu au fost reparate niciodată
În România, sunt în jur de 4.500 de poduri aflate în administraţia CNAIR şi tot atâtea în administrarea consiliilor judeţene şi locale. Cele mai multe nu au fost reparate niciodată. Şi sunt un pericol public. Observator a arătat în urmă cu o lună cum Podul peste Siret, vechi de aproape un secol, e atât de ciuruit că se vede prin el.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰