Galerie foto China ar putea lua teritoriu de la Muntenegru, dacă statul din Balcani nu va plăti o tranșă de împrumut pentru autostrada care nu duce nicăieri
Un proiect uriaș de infrastructură, finanțat cu împrumuturi din China, riscă să falimenteze Muntenegru. Statul și-a dublat în ultima perioadă datoria publică și luna aceasta ar urma să plătească o tranșă din împrumutul de un miliard de euro. Nu este însă clar dacă Podgorița va reuși să ramburseze suma în timp util. O copie a contractului, obținută de organizația media non-profit NPR, arată că Beijingul ar putea ocupa teritoriu muntenegrean, atât timp cât nu aparține armatei sau nu este folosit în scopuri diplomatice.
Așezată deasupra stâlpilor masivi de ciment, care se înalță deasupra pitorescului canion al râului Moraca, este o autostradă incompletă, care nu duce nicăieri și care amenință să falimenteze Muntenegru. Proiectul uriaș de infrastructură ar fi urmat să conecteze portul Bar, de la Marea Adriatică, de granița Serbiei, din nord, cu intenția ca sârbii să îl extindă ulteritor la capitala lor, Belgrad. Doar că China Road and Bridge Corporation, compania de stat care execută lucrarea cu muncitori chinezi, nu a reușit să termine prima secțiune din autostrada de 434 de kilometri, iar acum statul balcanic trebuie să ramburseze în iulie nu mai puțin prima tranșă din împrumutul de 1 miliard de dolari. Este însă neclar dacă autoritățile din Podgorița vor avea banii necesari.
Vicepremierul muntenegrean Abazovic a spus că termenii contractului sunt ridicoli. "Nu e normal. E în afara oricărei logică a interesului național", a declarat el, pentru Euronews. Potrivit Daily Mail, o copie a contractului dintre Muntenegru și Banca de stat din China arată că, dacă țara va rata termenele de plată, autoritățile de la Beijing vor avea dreptul de a ocupa teritoriu muntenegrean, dacă acesta nu este folosit în scopuri militare sau diplomatice.
Cea mai scumpă autostradă din lume nu duce nicăieri
Muntenegru își construiește prima autostradă, dar în urma unui imens scandal al împrumuturilor, acum a devenit autostrada țării spre iad, scrie Euronews. 40 de poduri și 90 de tunele urmau să fie construite și finanțate de chinezi. Cu toate acestea, proiectul a primit lovitură după lovitură, acuzații de corupție, întârzieri de construcții și tragedii de mediu. Astăzi, din cei 170 de kilometri planificați, doar 40 au fost finalizați. Proiectul de miliarde de dolari finanțat de China amenință acum să deraieze economia micuței țări.
Povestea începe cu fostul prim-ministru și actual președinte al Muntenegrului, Milo Djukanovic. El a conceput autostrada pentru a stimula economia în mica țară balcanică. Cu toate acestea, lipsit de fonduri pentru a începe construcția, el a acceptat un împrumut de miliarde de dolari din China în 2014. Alți investitori nu au vrut să se implice. Înainte de asta, studiile de fezabilitate franceze și americane au evidențiat riscurile unui astfel de proiect supradimensionat. Banca Europeană de Investiții și FMI au anunțat, de asemenea, că este o idee proastă. Acum, pe lângă pandemia care zdrobește economia dependentă de turism a Muntenegrului, țara se luptă să găsească o modalitate de a finanța porțiunile de drum lipsă. Autostrada ar trebui să lege portul Bar din sud de granița cu Serbia în nord. Prima secțiune era programată să fie terminată în 2020, dar încă nu este gata.
Autostrada către nicăieri
Guvernul a cheltuit deja 944 de milioane de dolari din împrumuturi chineze pentru a finaliza prima porțiune de drum, de doar 41 de kilometri, făcându-l printre cele mai scumpe bucăți de asfalt din lume, relatează AFP. Muncitorii chinezi au petrecut șase ani cioplind tuneluri prin roci solide și ridicând stâlpi de beton deasupra cheilor și canioanelor, dar drumul efectiv nu ajunge nicăieri. Alți 130 de kilometri mai trebuie construiți la un cost de cel puțin un miliard de euro (1,2 miliarde de dolari).
„Construcția arată impresionant, dar nu trebuie să ne oprim aici. Este ca și cum ai cumpăra o mașină scumpă și ai lăsa-o parcată în garaj”, spune Dragan, în vârstă de 67 de ani, retras în satul Matesevo.
Criticii se întreabă cum va fi plătit restul drumului și vorbesc despre daunele de mediu cauzate de construcție, precum și de acuzațiile de corupție legate de acordarea contractelor. Localnicii tind să vadă părțile bune. "Această poveste are niște laturi bune pentru noi, sătenii. Unii au reușit să-și vândă pământul și să plece, ceea ce înainte era imposibil", a spus un sătean, a cărui casă cu două etaje se află acum la câțiva metri de stâlpii de beton gigantici care susțin autostrada cu patru benzi. „Am reușit să vând niște legume și găini lucrătorilor”, mărturisește un alt localnic din Matesevo, bucuros că movilele de resturi de pe șantier opresc inundațiile de pe râu.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰