Video Avem şcoală, dar n-avem direcţie. Tinerii, obligaţi să-şi găsească singuri drumul în viaţă: sistemul nu le oferă pregătirea necesară
Avem şcoală, dar n-avem direcţie! O spun specialiştii în Educaţie, dar şi antreprenorii de succes din România. Sunt tineri talentaţi care şi-au găsit drumul în viaţă singuri: nu cu 10 pe linie în catalog, si nici cu tocirea materiei pentru examene. Şi vorbesc despre ce le-a lipsit la clasă: orientarea în carieră şi adaptarea la nevoile generaţiilor de azi. Urmăriţi un reportaj din seria Generaţia sub Presiune.
Paul Olteanu, fondator MIND Arhitect, trainer: Eu am avut cumva un parcurs neliniar, dacă m-aș uita. Am făcut volei în liceu. Eu am terminat facultatea de management-marketing, pe care am ales-o de natură să-mi dea mult timp liber. Când am ales facultatea eu eram deja foarte pasionat de zona asta de training, de activism în educație.
De la sportiv de performanţă în gimnaziu, programator în liceu, absovent de marketing, la trainer de dezvoltare personală şi fondatorul celui mai ascultat podcast din România. Paul Olteanu are 33 de ani şi peste 10.000 de ore de training predate elevilor, studenţilor, dar şi angajaţilor din companii de succes. Vrea să genereze în oameni transformări la nivel personal şi să îi înveţe cum să comunice mai bine. În liceu nu ştia nici măcar că meseria lui va exista cândva.
Paul Olteanu, fondator MIND Arhitect, trainer: Și când am descoperit lumea asta, am descoperit și un univers de prieteni, de comunitate, cu care ulterior am făcut proiecte. La multele lucruri pe care liceul meu le-a făcut prost, a făcut și unul foarte bine. Cred că într-a 11-a a intrat la mine în clasa Edi, care venea să ne prezinte primul program de educaţie non-formală din România. Liderii Milenului Trei.
Deşi şcoala nu-i plăcea, s-a înscris în proiectul care i-a dat peste cap busola vieţii. A descoperit munca în echipă, iar astăzi practică full-time o meserie despre care ar vorbi toată ziua. Şi nu e singurul. Răzvan Crişan a fost parte din acelaşi proiect care se desfăşoară şi astăzi în mai multe şcoli din ţară şi care l-a făcut să găsească o cale a succesului chiar dacă nu a fost un elev de 10.
- Generaţia sub presiune a luat proporţii: sportul a pierdut teren în pandemie. La doar 12 ani, Mihai s-a...
- Generaţia sub presiune, Greu de mic, o serie de reportaje despre ucigașul tăcut al copiilor din România –...
- "Generația sub presiune. Greu de mic", o nouă serie de reportaje Observator despre ucigașul tăcut al copiilor din...
- Măsurile luate de Guvern, după semnalul de alarmă tras de Observator cu privire la problemele psihologice apărute...
Răzvan Crişan, antreprenor: În 1-8 auzeam de la sistem că sunt un copil defect, care nu ia note bune. Crescând te întrebi, mai, e ceva neregulă cu mine? V-ați gândit că nu voi sunteți problema, ci sistemul că este prost gândit? Ăla a fost un moment de revelație totală. Sigur nu fac doar umbră plantelor! Ăștia nu au creat o materie pentru ce pot eu să fac.
Astăzi are 36 de ani şi conduce 6 business-uri de succes în domeniul ospitalităţii. Crede că atunci când faci ce îţi place, depui mai mult efort în toate. Şi îşi doreşte că tinerii din România să-i urmeze exemplul.
Răzvan Crişan, antreprenor: Dacă tu simți că vrei să faci artă, du-te către artă, vrei business sau tehnologie, fă mai de grabă chestia aia. Nu ar trebui să existe materii în general. Asta ar trebui să fie rolul principal al școlii, nu să indese informații în capetele unor puști, ci să îi ajute să își dezvolte principii, valori de feluri de a gândi, materiile sunt secundare.
După 12 ani de şcoală, Răzvan Crişan s-a apucat de proiecte extraşcolare
Răzvan Crişan, antreprenor: Dirijorii nu cânta, dar au această capacitate să audă și cine cum sună, să creeze o armonie din 50 de indivizi super diferiți. În momentul în care faci asta, poți să decolezi.
Sunt valori pe care puţini profesori le insuflă copiilor de la catedră.
Marian Staş, expert în educaţie: De frică, de interese, de incompetența, de toate ingredientele pe care le știm. Pasul următor este generalizarea la nivel de sistem. Arii de învățare deschise care să permită școlii ca sistem să ofere copiilor posibilități de opțiune, nepierzand din vedere că dacă vreau să aprofundez matematică, și zona psiho-spirituală este la fel de importantă. Ele tind să fie că niște refugii și lumi paralele. Ceea ce este extrem de contra productivi și neeficient pentru ce înseamnă educația că atare.
Mesajul pleacă şi către autorităţi, dar şi către părinţi. Care trebuie să înțeleagă că școală nu mai functineaza cum funcționa acum 20 de ani. Săptămâna viitoare, la Observator, vedeţi cum reușesc de cele mai multe ori elevii să își găsească pasiunile într-o lume paralelă școlii, prin activitățile extracurriculare.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰