Antena Meniu Search
x

Galerie foto Avioanele folosite de Nicolae Ceaușescu şi Ion Iliescu pentru zborurile oficiale, scoase la licitație. Care este prețul de pornire

Avionul prezidenţial "Super one-eleven", folosit de Nicolae Ceauşescu pentru zborurile oficiale şi primul avion de pasageri cu reacţie produs în România, a fost scos la licitaţie. Tot la un preţ considerat mic a fost listat şi avionul folosit de Ion Iliescu în primul său mandat ca preşedinte.

Cornel Preda
de Cornel Preda

la 12.05.2021, 15:05

  • ROMBAC 1-11 este un tip de aeronavă renumit pentru faptul că este unul din puţinele care nu a avut niciun incident aviatic

Rombac ''Super One-Eleven'' este considerat o bijuterie a industriei aeronautice locale. Prin lansarea acestui avion, fostul dictator Nicolae Ceaușescu a dorit o încununare a independenței industriei românești. Aparatul este scos la licitație pe 27 mai, de Artmark, pentru prețul de pornire de doar 25.000 de euro.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 avut loc un an mai târziu, în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată în martie același an pe ruta București-Londra. Astfel, România devenea primul stat comunist din lume, exceptând URSS, care producea un avion de pasageri cu reacție, motoarele fiind fabricate în țara noastră la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce.

Avionul "oficial" al lui Nicolae Ceauşescu

Avionul „Super One-Eleven” a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceaușescu timp de 4 ani, între 1986 și 1989. Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Deşi a fost exploatat ani buni, chiar şi în zone de zbor dificile, niciun aparat construit la comanda lui Nicolae Ceaușescu nu s-a prăbuşit şi niciun pasager nu a murit la bord. De-a lungul istoriei aviației mondiale, există foarte puține tipuri de aeronavă care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor mortale.

Licitaţie şi pentru avionul folosit de Ion Iliescu

Alături de modelul "Super One-Eleven" ce a aparținut lui Nicolae Ceaușescu este scos la licitație și avionul prezidențial "Negrești", folosit pentru zborurile prezidențiale din timpul primului mandat al președintelui Ion Iliescu. Acest avion este ultimul Rombac 1-11 construit în România, efectuând primul zbor în 1989 și are prețul de pornire de 25.000 de euro.

Având în vedere raritatea extremă a acestor modele și însemnătatea modelului pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur. Vânzarea are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Drumul spre casă din vacanţă. Amânaţi întoarcerea pentru a evita aglomeraţia?

Observator » Inedit » Avioanele folosite de Nicolae Ceaușescu şi Ion Iliescu pentru zborurile oficiale, scoase la licitație. Care este prețul de pornire