Asteroidul (216) Kleopatra iese în evidenţă prin forma deosebită, asemănată de astronomi cu un os din cele pe care le rod, de obicei, câinii. Imaginile surprinse cu ajutorul unuia dintre cele mai mari telescoape din lume confirmă ipoteza specialiştilor despre forma neobişnuită a corpului ceresc. Mai mult decât atât, noile rezultate pot reprezenta un pas înainte în înţelegerea modului de formare a asteroizilor.

la 11.09.2021, 18:26

Asteroidul Kleopatra, asemănat cu un "os pentru câini"
Asteroidul Kleopatra, asemănat cu un "os pentru câini" - Profimedia

În spaţiul cosmic, printre efectele gravitaţiei se numără şi forma sferică a corpurilor cereşti, mai ales dacă acestea au dimensiuni considerabile. Astfel, existenţa asteroizilor asemănători cu cel botezat Kleopatra (Asteroidul 216), e ceva de-a dreptul inedit. Cu o formă lunguiaţă, asemănată de specialişti, mai în glumă, mai în serios, cu oasele ronţăite de câini în benzile desenate, Kleopatra i-a surprins pe astronomi. Curioşi să afle mai multe despre bizarul asteroid, oamenii de ştiinţă au pus la treabă telescopul VLT al Observatorului Spațial European, scrie IFL Science.

Rezultatele obţinute au apărut în publicaţia ştiinţifică Astronomy and Astrophysics. "Kleopatra este, cu adevărat, un corp unic în Sistemul nostru Solar", spune dr. Frank Marchis de la Institutul SETI. "Știința face multe progrese prin studiului unor valori anormale, ciudate. Cred că asteroidul Kleopatra este unul dintre aceste cazuri. Înțelegerea anomaliei, într-un sistem complex de asteroizi multipli, ne poate ajuta să aflăm mai multe despre Sistemul nostru Solar”, a adăugat el.

Kleopatra are doi sateliţi, asemănători cu ceea ce reprezintă Luna pentru planeta Pământ. Şi, cu toate că ar fi fost tentaţi să numească sateliţii Iulius Cezar și Marc Antoniu, astronomii au folosit în schimb numele a doi dintre copiii reginei egiptene Cleopatra, AlexHelios și CleoSelene. Din cauza localizării sale îndepărtate, în centura principală de asteroizi, Kleopatra nu este niciodată suficient de vizibilă pentru a fi studiată pe îndelete. Totuşi, forma sa aparte a fost depistată pentru prima oară cu 20 de ani în urmă, iar cei doi sateliţi au fost descoperiţi în 2008. Recent, folosind telescopul cu tehnologie avansată VLT, oamenii de ştiinţă au reuşit să obţină o modelare 3D a asteroidului. Echipa a subliniat că, privită de pe Pământ, Kleopatra are aceeaşi dimensiune ca o minge de golf aflată la 40 de kilometri distanță. Un nou telescop de mari dimensiuni, care va fi funcţional în 2027, ar putea obţine imagini şi mai clare cu astrul.

În acest moment, se crede că Asteroidul 216 are dimensiuni relativ mari, cu o lungime de 270 de kilometri. Totuşi, partea centrală este atât de îngustă încât reprezintă circa 13% din volumul corpului ceresc. Lobii, situaţi la capete, au dimensiuni aproximativ egale. Kleopatra, care pare să aibă o compoziție metalică ridicată, se rotește extrem de repede, densitatea scăzută abia permiţându-i să nu se dezintegreze. Cel mai probabil, sateliţii naturali AlexHelios și CleoSelene s-au format din componente desprinse din Kleopatra, în urma unui impact minor.

35 de lei kilogramul de carne de miel înainte de Paşte. Consideraţi preţul acceptabil?

Observator » Inedit » Un asteroid bizar, în formă de os, îi uimeşte pe astronomi. Cele mai clare imagini cu astrul "unic în Sistemul nostru Solar"