Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Cum evităm ţepele în comerţul online. Regula de aur care face diferenţa între siguranţă şi fraudă

Creşterea accelerată a comerţului online aduce nu doar beneficii pentru consumatori, ci şi riscuri majore atunci când cumpărăm direct de la vânzători necunoscuţi. Specialistul economic al Observator, Iancu Guda, explică paşii esenţiali pentru a evita fraudele şi pentru a face plăţi sigure pe internet într-o nouă rubrică IQ Financiar.

de Iancu Guda

la 27.11.2025 , 09:37

Comerţul online a cunoscut în ultimii ani o creştere accelerată, impulsionată mai ales de perioada pandemiei. Potrivit lui Iancu Guda, vânzările din mediul digital "aproape că s-au triplat, 350%, pe când comerţul clasic a crescut până la 150%". Diferenţa arată cât de rapid s-a schimbat comportamentul de consum şi cât de mult a câştigat teren achiziţia de produse "la click".

Creşterea pieţei se confirmă şi în datele recente ale GPeC, care indică un avans de aproximativ 10% în 2024, până la 11,7 miliarde de euro.

Pericolul cumpărăturilor impulsive pe social media

Articolul continuă după reclamă

În timp ce marile platforme de marketplace verifică furnizorii şi acţionează ca intermediari siguri, riscurile apar atunci când cumpărăm direct din reclame apărute pe reţelele sociale.

Iancu Guda avertizează că mulţi cumpărători "se grăbesc să dea cu cardul dacă le place produsul sau li se activează acel impuls emoţional".

Specialistul subliniază importanţa protecţiei dispozitivului înainte de orice tranzacţie online: "Asigură-te că ai un antivirus instalat pe telefonul tău şi nu te conectezi pe o reţea de internet străină pentru că se pot pierde datele tale, inclusiv de la aplicaţiile bancare".

Pentru limitarea riscurilor, recomandă utilizarea unui card dedicat cumpărăturilor online.

"Mai sunt soluţii în care să ai un card separat pentru cumpărături online şi pui bani acolo doar pentru acele cumpărături", precizează Iancu Guda.

Un alt indicator de încredere este posibilitatea de a plăti ramburs: "Vânzătorii serioşi îţi vor permite să plăteşti la livrare cu ramburs, deci nu neapărat plata în avans". Astfel, cumpărătorul plăteşte abia în momentul în care primeşte produsul, reducând riscul de fraudă.

Cum verificăm un comerciant online necunoscut

În cazul achiziţiilor direct de la un vânzător, Iancu Guda recomandă verificarea existenţei datelor legale pe site: "Asigură-te că acea companie are pe site termeni şi condiţii, CUI-ul, datele de identificare ale companiei. Poţi să cauţi acel CUI pe Ministerul Finanţelor, să vezi ce cifră de afaceri are, câţi angajaţi şi ce stocuri şi datorii are".

Specialistul economic al Observator avertizează asupra unor capcane frecvent întâlnite.

"Când primeşti vouchere cu reduceri necondiţionate, ai câştigat la tombole la care nu ai participat, când vezi diferenţe de preţ extraordinar de mari pentru produse similare sau nu te lasă să plăteşti la livrare... toate acestea sunt semnale de alarmă că e o păcăleală la mijloc", mai spune Guda.

Comerţul online rămâne o opţiune comodă, eficientă şi fiscalizată, însă respectarea regulilor de bază de securitate este esenţială pentru a evita fraudele. Cum spune chiar Iancu Guda: "Dacă nu verifici nimic din tot ceea ce am spus până acum şi doar dai cu cardul, rişti foarte mult".

Iancu Guda Like

Iancu Guda este specialistul economic al Observator pe toate evenimentele cu impact financiar din România şi nu numai.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Credeţi că o taxă turistică de 2 € ar ajuta la dezvoltarea Bucureştiului?
Observator » IQ Financiar » Cum evităm ţepele în comerţul online. Regula de aur care face diferenţa între siguranţă şi fraudă