Video

Astenia de primăvară, adaptarea treptată a organismului la schimbare. La ce trebuie să fim atenți

De Mădălina Iacob.
Publicat: 09.04.2021, 08:47.
Actualizat: 09.04.2021, 10:17

Astenia de primăvară a afectat mai mulți oameni anul acesta față de anul trecut. La ce trebuie să fim atenți şi cum putem scăpa de astenie, la rubrica medicală.

Astenia de primăvară a afectat mai mulți oameni anul acesta față de anul trecut. O spun medicii care trag un semnal de alarmă asupra stării generale a populației.

Atenție! Astenia de primăvară nu este o boală, este o stare generală dată de adaptarea treptată a organismului la schimbarea de anotimp. Se restimte mai ales la nivel psihologic, în lunile martie și aprilie. Iar cele mai afectate sunt femeile active, cu vârstă între 30 și 40 de ani.

Citește și:

Ruxandra Constantina, medic, apifitoterapeut: Astenia de primvara nu este o boală, este o stare generată în general de o reacție de adaptare mai dificilă a organismului la trecerea de la un anotimp la altul, sunt diferențe de presiune, de temperatură, de lumină, și sunt dezechilibre generale și stare de oboseală, epuizare, la mai multe niveluri. Fizic, psihic, emoțional, sexual, însoțită de tulburări de memorie, de concentrare, variaţii ale apetitului, dezechilibre psihoemoţionale, unii mai anxioși nervoși, alții din contră, mai triști, melancolici, chiar cu tendinţă spre depresie, dureri de cap, amețeli, mai pot însoți astenia de primăvară.

Această febră de primăvară se simte încă din luna martie, când variațiile de temperatura se simte puternic, mai ales e la zi la noapte, iar organismul încearcă să se adapteze la asta. Oamenilor fără probleme de sănătate le ia cel mult două săptămâni să se reseteze și să să echilibreze.

Ruxandra Constantina, medic, apifitoterapeut: Ne lovește la nivel neuroendocrin și neurovegetativ, sunt secretati hormoni de stres, caracteristice reacției de adaptare a organismului, este secretată melatonina, ce ne da o somnolență diurnă, scade nivelul de endorfine, crește nivelul hormonilor de stres, adrenalină, cortizol. Poate la persoanele care au anumite sensibilități da, sigur la perosanele care petrec mult timp în spaţiu închis, și în această perioadă am stat mult timp închiși în casă, cei solicitați fizic și psihic. Cam 10 la sută din populația globului este afectată, predominant femei, în special active, 35, 40 de ani.

Reporter: Cum putem scăpa de ea?

Ruxandra Constantina, medic, apifitoterapeut: Repede, alimentație sănătoasă, proteine, cereale integrale, oleaginoase, nuci caju, hidratare, ceaiuri energizante, care pot fi înlocuitori ai cafelei, ceaiul verde un tonic exzcelent, mișcare în aer liber.

La ce trebuie să fim atenți

Dacă vedem că însă starea de astenie și epuizare tinde să nu mai treacă, trebuie să mergem la medicul de familie pentru o lista de analize de sânge. Tuburarile afectiv sezoniere pot fi mai grave.

Ruxandra Constantina, medic, apifitoterapeut: Meteosensbilitatea îmbracă mai multe forme, la nivelul aparatului cardiovascular, osteoarticular, psihoemoţional. Astenia are un cadru mai restrâns, și de obicei după o perioadă de adaptare de una, două, trei săptămâni, dispare. Multă lume confundă anemia cu astenia de primvara. Anemia poate să dea o stare de astenie fizică și psihică, anemia trebuie investigată la medic și cu analize de laborator, ea poate fi prin deficit de vitamina B, deficit de fier, hemolitice. Dacă suntem un om sănătos, astenia este doar o stare care de multe ori nu are niciun substrat în analize sau pe EKG.

Așadar, trebuie să ne bucurăm de primăvară, în niciun caz să ne lăsăm afectați de schimbările de anotimp. Am ieșit din iarnă cu multe carențe de vitamine și minerale, dar dacă mâncăm sănătos și facem mișcare, ne revenim treptat. Primăvară ne pune la dispoziție o mulțime de verdețuri, de minerale și antioxidanți. Iar soarele trebuie să fie prietenul nostru, acum, cât mai este blând cu noi.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.