Antena Meniu Search
x

Video O problemă tehnică a "îmbolnăvit" sistemul medical, deşi s-au dat sute de milioane de euro. Bolnavii şi medicii se revoltă: "Ne simţim umiliţi"

În România digitală, hârtia e sfântă! Medicii de familie sunt sfătuiţi să se întoarcă la sistemul offline. Este recomandarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pentru că sistemul informatic, pe care s-au plătit sute de milioane de euro, se blochează tot mai des. Bolnavii sunt puşi pe drumuri, iar medicii se plâng că ar putea plăti din buzunar anumite servicii pe care nu le pot înscrie în sistem. 

Redactia Observator
de Redactia Observator

la 11.03.2023, 19:48

Vezi și

"În epoca digitalizării, noi ne întoarcem şi scriem din nou reţetele de mână", transmite un angajat CNAS. Medicii sunt obligaţi să se întoarcă în timp, la reţetele pe hârtie. Sistemul informatic în care ar trebui să verifice pacienţii şi să introducă fiecare serviciu pe care-l oferă bolnavilor dă rateu după rateu. "Nici în acest moment, după cum vedeţi, nu merge, nu putem să ne legăm la SIUI şi nu putem să validăm reţeta. Not responding, ăsta e mesajul pe care ni-l dă", spune angajatul CNAS, la telefon.

Sistem digital de milioane, reţete pe hârtie

Doctorii de familie spun că în ultima săptămână Sistemul Informatic Unic Informat (SIUI) nu a mers aproape deloc. "Este un calvar să stai, să te chinui să faci o reţetă şi să nu ţi-o valideze. Până la urmă i-o dai pacientului offline, cu riscurile de rigoare. Pacientul poate să nu fie asigurat, eu nu am cum să verific starea lui. Pacientul poate să aibă între timp card emis şi eu să nu văd. Toate aceste servicii îmi vor fi imputate, le voi plăti din buzunar", se plânge Valentina Boboc, medic de familie. 

"Dau reţea şi pun parafa şi îmi asum. CNAS-ul nu validează nicio reţetă, niciun bilet de trimitere, niciun concediu medical, nimic. Îşi ia mâinile de pe această responsabilitate şi o pasează nouă, medicilor", adaugă Valentina Boboc, medic de familie. 

Pe acelaşi subiect

Medicii şi pacienţii au de suferit

Pentru mulţi medici, să transfere apoi datele din offline în platformă este misiune imposibilă. "Începând cu ora 9:20 nu a mai funcţionat. Chiar dacă sunt colegi care au încercat să dea în offline, nu toate programele acceptă să lucrăm în offline", spune Camelia Păun, pediatru.

Chinuiţi de joaca de-a online-offline a sistemului medical sunt tot pacienţii. "Reprogramăm pacienţii, îi trimitem acasă sau îi punem să aştepte pe hol o oră, două, trei, până în momentul în care o să funcţioneze", mărturiseşte Camelia Păun, pediatru.

"S-a întâmplat treaba asta şi nu numai o dată. Pentru noi, care suntem bolnavi şi trebuie să stăm să aşteptăm sau să revenim a doua zi, nu este chiar plăcut", spune un român. "A spus că nu se validează sistemul, nu merge sistemul, nu ne-a dat reţeta. Să venim altă dată ne-a spus", povesteşte altcineva. "Ne simţim umiliţi cu toţii şi noi, ca medici, şi pacienţii. Au fost şi seri în care la nouă jumate încă eram cu pacienţi aici", spune Maria Pârcălabu, medic de familie.  

CNAS recunoaşte problema

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate recunoaşte că sistemul este subdimensionat. "Conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a solicitat încă de luni, 6 martie, dezvoltatorilor de soft remediarea de urgenţă a disfuncţionalităţilor sistemului", declară Larisa Mezinu, CNAS. 

CNAS are în PNRR un proiect de modernizare a sistemului integrat, însă primele îmbunătăţiri s-ar putea vedea abia în 2025. 

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

În cuplu, preferaţi să puneţi banii la comun sau aveţi cheltuieli separate?

Observator » Sanatate » O problemă tehnică a "îmbolnăvit" sistemul medical, deşi s-au dat sute de milioane de euro. Bolnavii şi medicii se revoltă: "Ne simţim umiliţi"