Video Au ajuns "cârtiţele chinezeşti" care fac metroul din Cluj. Vor traversa ţara în 10 zile, iar montarea durează 3 luni
Cele două cârtiţe chinezeşti care vor săpa tunelurile metroului din Cluj-Napoca au ajuns în ţară! Utilajele impresionante au venit desazamblate pe o navă cargo în Portul Agigea. Vor fi urcate în transporturi agabaritice ce vor traversa jumătate din ţară în următoarele 10 zile. Montarea lor va mai dura totuşi trei luni. Metroul din Cluj-Napoca ar trebui să circule peste şapte ani.
După o călătorie de o lună, cargoul chinezesc uriaş a ajuns în Portul Agigea. Cele două cârtiţe sunt vopsite în culorile tricolorului, însă au venit desazamblate.
Componentele celor două utilaje care vor săpa tunelurile metroului din Cluj sunt date jos de pe navă şi montate pe trailere. Misiunea este extrem de dificilă şi necesită foarte multă atenţie. Durează în total 24 de ore. Sunt folosite două macarale de o capacitate de 120 de tone fiecare.
- Valentin Manea, director operațional: Sunt şi piese mai mici, o parte din ele au fost descărcate în timpul nopţii, o parte în această dimineaţă. Implică în general foarte multă forţă umană pentru că trebuie încărcate cu atenţie
Cel puţin 12 camioane vor transporta piesele spre Cluj-Napoca
- Batuhan Unal, reprezentant constructor: Vor fi un total de 38 de componente, cinci dintre ele sunt containere. Cea mai mare piesă are aproximativ 121 de tone. Nu este uşor să transporţi asta. Vom începe transportul prima oară cu cele mai mari piese
Transportul agabaritic pleacă din Portul Agigea şi străbate jumătate de ţară. Toate cele 38 de piese trebuie să ajungă la destinaţie până pe data de 19 decembrie. Sunt alese rute cu viraje uşoare şi fără restricţie de înălţime.
O dată ajunse la destinaţie, cârtiţele vor prinde formă. Asamblarea utilajelor poate să dureze până la trei luni.
Cele două cârtiţe vor intra în pământ prin acest loc, în viitoarea Staţie Teilor din Floreşti, unde pregătirea terenului e în plină desfăşurare. După ce utilajele vor fi coborâte la 10 metri adâncime, vor începe să foreze cele două tuneluri către Cluj-Napoca, cu un avans de 10, chiar şi 20 de metri pe zi.
Un singur utilaj costă aproximativ 15 milioane de dolari
Modul de funcţionare al utilajelor este extrem de complex, dar foarte uşor de înţeles. Capul de tăiere din partea frontală, cu nişte discuri extrem de ascuţite şi dure, sapă efectiv solul şi îl fragmentează. În spatele acestui cap de tăiere se află o cameră de excavare, care menţine un echilibru în presiunea pământului pentru a evita surparea galeriilor în timpul săpării. Tot pământul excavat este preluat de acest melc şi dus pe nişte benzi transportoare pentru ca mai apoi întreaga cantitate să fie transportată de benzi către suprafaţă şi vorbim despre o cantitate enormă de pământ.
Viitorul metrou din Cluj-Napoca ar trebui inaugurat în 2031, va avea 19 staţii şi va putea transporta peste 21 de mii de pasageri pe oră. Valoarea proiectului este de 14 miliarde de lei.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰