Stiinta

Marele astronom român Nicolae Donici, sărbătorit la Ambasada României din Paris, împreună cu Uniunea Astronomică Internațională

De Redactia Observator. Publicat pe 13.02.2020 la 23:07 Actualizat pe 14.02.2020 la 16:39

Ambasada României la Paris a găzduit miercuri, 12 februarie 2020, o ceremonie în care a fost evocată personalitatea marcantă a lui Nicolae Donici, pionier al astronomiei românești. Ceremonia a fost organizată în colaborare cu Uniunea Astronomică Internațională.

Ambasadorul Luca Niculescu la ceremonia dedicată astronomului Nicolae Doinici

Astronomul român Nicolae Doinici a fost celebrat la Ambasada României la Paris

Ambasada României în Franţa

• Astronomul român Nicolae Doinici a fost celebrat la Ambasada României de la Paris.
  • Ceremonia a fost organizată în colaborare cu Uniunea Astronomică Internaţională.

Ambasada României la Paris a găzduit miercuri, 12 februarie 2020, o ceremonie în care a fost evocată personalitatea marcantă a lui Nicolae Donici, pionier al astronomiei românești. Ceremonia a fost organizată în colaborare cu Uniunea Astronomică Internațională, cea mai importantă organizație din domeniu, la care România a aderat în 1922, grație demersurilor lui Nicolae Donici.

La eveniment au fost prezenți președinta Uniunii Astronomice Internaționale, Ewine Van Dishoeck, Magda Stavinschi, cercetător onorific al Institutului Astronomic al Academiei Române, reprezentanți ai corpului diplomatic, ai mediilor științific și academic, studenți.

Ambasadorul Luca Niculescu a evocat, în mesajul său, cariera excepțională a celui care a fost numit «pionier al Uniunii Astronomice Internaționale», amintind că lui Nicolae Donici România îi datorează aderarea sa la Uniunea Astronomică Internațională.

Președinta UAI, Ewine Van Dishoeck, a trecut în revistă schimbările majore din domeniul astronomiei în cei 100 de ani de la fondarea Uniunii și rolul major al românului Nicolae Donici, cu studii remarcabile în domeniul eclipselor solare. România a aderat la Uniunea Astronomică Internațională în 1922, a amintit Van Dishoeck, iar Nicolae Donici a fost membru fondator al Uniunii şi membru de onoare al Academiei Române. Uniunea Astronomică Internațională este unica abilitată să dea nume obiectelor cerești – iar Ewine Van Dishoeck a subliniat că un asteroid poartă numele lui Nicolae Donici, aceasta fiind o sărbătorire eternă a carierei sale remarcabile.

Este istoria unui pionier, o istorie ce merită povestită și care ne arată că astronomia este strâns legată de viața de zi cu zi, a spus la rândul său Magda Stavinschi, cercetător onorific al Institutului Astronomic al Academiei Române, al cărui director a fost timp de 15 ani.

Astronomul Magda Stavinschi ţine un discurs la ceremonia de la ambasadă

Ea a relatat impresionanta carieră, dar și viața lui Nicolae Donici, celebru pentru numeroasele eclipse studiate și pentru care a călătorit în toată lumea – din Spania până în Cambodgia, din Portugalia până în Rusia sau Statele Unite. Născut lângă Chișinău în 1874, Nicolae Donici a fondat în 1908 la Dubăsarii Vechi, pe malul drept al Nistrului, un observator privat, care avea să participe la cele mai importante cercetări de specialitate din acea vreme. Despre Nicolae Donici, Magda Stavinschi spune că poate fi considerat primul astrofizician român, iar personalitatea sa a fost o piatră de hotar în istoria astronomiei românești. Magda Stavinschi este autoarea lucrării „Astronomul Nicolae Donici. Enigme descifrate”, lansată la Chișinău în 2016, și a volumului „Nicolae Donitch – a pioneer of the International Astronomical Union” (București, 2018).

În articolul

Marele astronom român Nicolae Donici, sărbătorit la Ambasada României din Paris

:
Share pe Facebook Share pe Whatsapp

urmează pe observator

Eveniment • la 11:47

Tânără însărcinată, confirmată cu coronavirus, a murit în Alba. Nici copilașul nu a putut fi salvat

• Se pare că tânăra a luat virusul de la fratele ei, întors recent din Spania.
  • Mama femeii a murit în urmă cu aproximativ 10 zile, răpusă tot de coronavirus.
Extern • la 11:14

Româncă reținută la Roma, după ce a furat bunuri de mii de euro

• Românca acționa alături de un minor.
  • Majoritatea produselor furate au fost recuperate.
Eveniment • la 10:51

Șapte județe din România, în lista zonelor de risc în Germania

• Cele șapte județe sunt: Argeş, Bihor, Buzău, Neamț, Ialomița, Mehedinți şi Timiş.
  • Persoanele care intră în Germania venind dintr-o zonă de risc sunt obligate să completeze un formular de localizare.
Eveniment • la 10:23

Andreea, tânăra care și-a aruncat bebelușul la tomberon, este mama a patru copii

• Andreea venise din Germania cu un autocar, prin Punctul de Trecere a Frontierei de la Petea.
  • Femeia va fi supusă unei expertize psihiatrice pentru a se stabili dacă a avut discernământ în momentul comiterii faptei.
Extern • la 09:44

Femei cu Audi Q5, filmate cum fură pavaj de pe stradă, în Chișinău

• Primarul din Chișinău a declarat că asemenea acţiuni sunt josnice.
  • Ion Ceban a cerut responsabililor să securizeze şantierele, iar persoanele vinovate să fie sancţionate.
Eveniment • la 09:43

Răniți în urma unui groaznic accident de circulație produs în Satu Mare

• O mașină și o căruță au fost implicate în accidentul din Satu Mare.
Vezi toate știrile noi